Krisen slår hårt mot taxibolagen – många går i konkurs

Coronakrisen har slagit hårt mot taxibolagen i Stockholm. Hittills i år har 43 företag gått i konkurs – det är nästan lika många som under hela förra året.

  • Publicerad 04:55, 19 sep 2020

Inställda flyg, jobb på hemmaplan och en generell rekommendation om att låta bli trängas i små utrymmen.

Taxibolagen i Stockholm ställdes inför en tuff situation när coronapandemin bröt ut tidigare i våras. Så tuff att 43 bolag hade gått i konkurs i slutet av augusti. Det är bara sex bolag färre än samtliga som gick i konkurs under hela förra året.

– Även om vi här i Sverige klarat oss utan att behöva stänga ner totalt har omvärldens nedstängningar i princip ändå lett till en lockdown för taxibranschen, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska taxiförbundet

Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska taxiförbundet. Foto: Pressbild.

Käftsmäll mot Stockholm

Coronakrisen har slagit hårt mot hela taxibranschen, men framför allt mot företagen i storstadsregionerna och i synnerhet mot förarna i Stockholmsområdet.

Taxibranschen består av en uppsjö av olika sätt att tjäna sitt levebröd på med allt från småkerier med max två bilar till större bolag – alla har drabbats lika hårt. Det syns på antalet fordon som minskat från drygt 7 800 i början av året till omkring 6 400 nu under hösten.

– Till skillnad från många andra verksamheter som nu sakta börjar återgå till det normala är vi kvar i källaren. Trots det hade vi förväntat oss fler konkurser än vad vi nu ser. Förarna gör allt för att slippa konkurs eftersom att det är svårt att starta nytt i den här branschen, säger förbundsdirektören.

Fakta

Konkurser i taxibranschen

2020 (till och med augusti): 43.

2019: 49.

Till och med augusti: 30.

* Siffrorna visar antalet taxibolag i Stockholms län, oavsett företagsform, som gått i konkurs.

Källa: Sveriges taxiförbund
Visa merVisa mindre

Ett omtänksamt val

Trots att nästan varje taxibil numera är utrustad med plexiglas mellan fram- och baksäte och att SL uppmanar till att bara åka kollektivt om man måste är det få stockholmare som väljer att åka taxi – ett alternativ som sett till trängseln på bussarna kanske egentligen är ett säkrare alternativ enligt Claudio Skubla.

– Jag har respekt för att taxi kan ses som ett dyrt alternativ. Men i nuläget är det ett väldigt omtänksamt val för alla.

Tuffare konkurrens

Omställningsstöden som betalats ut under våren och sommaren har varit välbehövliga för taxibranschen, men för de räcker inte menar Claudio Skubla. Han hoppas att stödet kommer att finnas kvar året ut och att det dessutom ska omfatta enskilda firmor och inte bara aktiebolag som det är nu.

– Konkurrensen i branschen har ökat i och med företag som Uber och Bolt. Fler och fler förare tar körningar för bolagen för att kunna överleva. Men det ökar risken för skattefusk i och med att både Uber och Bolt kör utan taxameter. Corona gör nu att vi tvingas välja vilken typ av taxibransch vi vill ha efter krisen, säger Claudio Skubla.