Att bergbanan i Skärholmen, som går från Bodholmsplan till Ekholmshöjden, har krånglat länge är ingen hemlighet. Men i vår kan den börja rivas, om stadens planer håller.

När rivningen börjat kommer både hiss och trappa vara avstängda i över ett år. De ersättningsbussar som blivit en vanlig syn kommer därmed rulla konstant under hela denna period.

Men ersättningstrafiken har inte alltid fungerat som den ska, vilket Mitt i tidigare kunnat rapportera. Det har även politikerna i Skärholmens stadsdelsnämnd reagerat på.

– Vi kommer att vara utan bergbanan i nästan ett och ett halvt år. Invigningen förväntas först till hösten 2023. Det är av yttersta vikt att vi har en fungerande ersättning under denna period, säger stadsdelsnämndens ordförande Johan Kling (C).

Politisk enighet

Stadsdelsnämnden är enig i sina krav: Man vill att trafikkontoret, som är ansvarigt för bergbanan, löser väderskydd, dubblad turtäthet på ersättningstrafiken under rusningstid och trafik dygnet runt under byggtiden, när trappan längs bergbanan är avstängd.

– Det är bra att vi oavsett politisk färg ser problematiken och tillsammans jobbar för att försöka hitta en lösning för de boende på Ekholmshöjden under tiden bergbanan inte kommer att vara i drift, säger Johan Kling.

Oacceptabelt

Nämnden har också tydliggjort till trafikförvaltningen att ersättningstrafiken måste lösa frågor om trängsel, köbildning och överfulla bussar, som under pandemin inte är godtagbara om riskerna för smittspridning av covid-19 ökar igen.

– Det är inte acceptabelt att äldre medborgare eller andra med svårigheter att ta sig upp ska behöva vänta i flera timmar för att komma hem. Enligt uppgift har bussarna inte dykt upp alls vid vissa tillfällen, på grund av reparation, men skylten stod kvar, säger Johan Kling.

Läs även: I vår ska Skärholmens bergbana rivas.