De senaste fem åren har Britt Karlemyr, 85, hälsat på sin man på Västergårdens äldreboende så gott som varje dag. Hon tar bilen från hemmet i Fullersta. Besöken är glädjefyllda, men parkeringen upplever hon som ett bekymmer.

Sedan hösten 2019 gäller inte längre p-skiva. Det är fortfarande gratis de första tre timmarna, Men Britt har uppfattat det som att parkeringen måste registreras via Easyparks app eller genom att skicka ett sms. Britt har ingen smartphone.

– Jag måste göra 62 knapptryck på min telefon för att parkera. Det är numret till Easypark, sju mellanslag, koden, registreringsnummer, personnummer och olika antal mellanslag däremellan, säger hon och visar en lapp, där hon skrivit upp allt.

Vid det här laget har hon lärt sig det där utantill. Men för säkerhets skull har hon fusklappen i bilen.

Dottern har fått p-böter

När hon åker därifrån måste hon avsluta parkeringen.

– Vid ett par tillfällen har jag missat något knapptryck, då fick jag betala för ett helt dygn. Så jag måste läsa sms:et så att parkeringen verkligen är avslutad.

Vid ett tillfälle fick hennes dotter en p-bot när hon glömt att registrera parkeringen.

Men när Mitt i Huddinge talar med med Huddinge samhällsfastigheter, HUSF, får vi veta att parkeringen inte behöver registreras med mobiltelefon.

Till vänster om uppfarten finns en skylt där det står "P-tillstånd erfordras eller 3 tim fri P därefter avgift".

– Det betyder att de första tre timmarna är gratis och att du inte behöver registrera dig. Annars hade det stått "3 timmar fri parkering med telefonparkering", som det gör vid exempelvis idrottsplatserna. Vid äldreboendena behöver man inte göra det, säger Erik Sandin, trädgårdschef på HUSF.

Det är inte helt enkelt att utläsa vad som gäller av skyltarna.

– Skillnaden kanske inte är glasklar för alla. Det är komplicerat med parkering. Vi kan inte heller ha skyltar med för mycket information, säger Erik Sandin.

Svårt förstå skyltarna

Men det är inte bara Britt Karlemyr som uppfattat skyltarna som att hon måste registrera parkeringen med mobilen. Lotta Ringdahl besöker sin mamma på äldreboendet och har tolkat skyltarna på samma sätt.

– Först registrerade jag mig med sms, men det var så krångligt så då laddade jag ner appen. Så har jag förstått det som att jag måste göra. Hur ska de annars veta att jag inte stått där längre än tre timmar? säger hon.

Britt reagerar likadant när hon får veta att hon inte behöver registrera parkeringen.

– Men hur ska de veta att jag är anhörig? Alla som hämtar sina barn på skolan parkerar ju också där. Varför har de då en skylt med alla anvisningar? säger hon och fortsätter:

– Det var det konstigaste jag har hört. Men ingen blir gladare än jag om jag slipper hålla på med alla knappar.