En elev som skickade in fem frågor om kommunens klimatarbete fick nobben med motiveringen att ”kommunen mottar en stor mängd förfrågningar och har tyvärr inte möjlighet att besvara alla”. Ett olämpligt svar eftersom inskickade frågor ska besvaras så snabbt som möjligt, konstaterar Justitieombudsmannen (JO) som nu riktar kritik mot Sollentunas kommunstyrelse.

Då eleven inte fick svar på sina frågor, som gällde en skoluppgift, gjorde en anhörig en anmälan till JO.

I sitt yttrande till JO medger kommunen att svaret till eleven var olämpligt. I stället borde frågan ha vidarebefordrats ”till ansvarig handläggare för kommunens klimatarbete som, i rimlig omfattning, hade hjälpt frågeställaren”, skriver kommunstyrelsen.

Kommunjuristen har varit i kontakt med den tjänsteman som svarade eleven och denne har förklarat att svaret berodde på en missuppfattning av en allmän information från kommunstyrelsens kansli om hur kommunens förvaltningar bör svara på remisser.

Kan inte undgå kritik

Kommunledningskontoret lovar JO att snarast informera kommunens förvaltningar om innebörden av serviceskyldigheten enligt förvaltningslagens sjätte paragraf.

JO kan dock inte undgå att rikta kritik mot kommunstyrelsen för den bristfälliga hanteringen av de frågor som ställdes, ”även om det inträffade förefaller ha berott på ett missförstånd”, skriver JO i sitt beslut.