Många av Mitt i:s trogna läsare minns säkert den fördomsfria rekryteringsroboten Tengai som blev rikskändis då han började jobba i Upplands-Bro.

Nu meddelar kommunen att man tar nästa steg in i framtiden i form av en ny förmåga som kommer att anlitas på prov: Roboten Robin.

https://www.mitti.se/nyheter/har-moter-rekryteringsroboten-tengai-mitt-is-reporter/lmseC!6340351/

Robin kommer i början av april att göra entré i kommunens kontaktcenter och där svara på frågor om allt från e-tjänster, skola, färdtjänst och mer därtill.

En skärm på stativ

Rent visuellt är Robin en skärm på ett stativ som även har hjul. Han kommer att skötas av en medarbetare i kommunens kontaktcenter som oavsett fysisk plats kommer kunna ge Upplands-Broborna personlig service via videosamtal.

Upplands-Bro är först ut i landet att pröva lösningen i samarbete med företaget RobotMinds som är förälder till Robin.

https://www.mitti.se/nyheter/rekryteringsroboten-tengai-ar-klar-med-jobbet-i-upplands-bro/lmsic!6823231/

– Vi arbetar med digitalisering och ständig utveckling av våra arbetsmetoder. Syftet är att göra det enkelt och smidigt för våra invånare att få hjälp med sina ärenden, och att effektivisera arbetet för våra medarbetare, säger Ida Texell, kommundirektör, i en kommentar.

Vem bestämde namnet?

– Vi bestämde namnet, vi tänkte att Robin är kopplat till robot och att det blir också ett mer neutralt namn, det kan vara både han, hon eller hen, säger Sara Eklind, kommunikations- och digitaliseringschef, Upplands-Bro kommun.

Robin rullar in på en onsdag

Provperioden är tre veckor och onsdagen den 6 april rullar Robin in i kontaktcenter.

”Medarbetaren som håller i videosamtalen kan även styra roboten fysiskt, alltså förflytta den runt i Kontaktcenters foajé, rulla fram till besökare och erbjuda hjälp. Den rullar sakta och har sensorer som gör att den stannar automatiskt om något eller någon är i vägen”, skriver kommunen i ett pressmeddelande.

Upplands-Bros förhoppning med det hela är att öka tillgängligheten för medborgarna och erbjuda större flexibilitet för personalen.

– Nu undersöker vi om roboten är ett lämpligt verktyg att arbeta brett med i kommunen längre fram. Det här är ett första test, det ska bli spännande, säger Sandra Leskinen, kontaktcenterchef.