Intresset för exklusiva ur verkar inte svalna. Två nya klockbutiker öppnar nu på Biblioteksgatan, vilket innebär att fyra butiker ska konkurrera om kunderna.

På Biblioteksgatan 4 ligger sedan tidigare Bo Berggren urhandel, en familjeägd butik som har sålt lyxklockor sedan 1964. Nu drivs butiken i tredje generationen av Petter Berggren.

– Jag tror att den stora klocktrenden kommer från intresset för mekanik. Alla har olika passioner i livet och olika typer av saker man vill unna sig, säger han.

Priset på en klocka ligger på mellan 35 000 och upp till flera miljoner kronor.

– Det är inte guld och diamanter som avgör priset, utan hur mycket tid, energi och stolthet man lägger ner i mekaniken.

I juni öppnade Breitling sin första konceptbutik i Europa på Biblioteksgatan 7.

Bakom etableringen står brittiska Watches of Switzerland group, som även öppnar en Omegabutik på samma gata senare i höst.

Skydd mot rån

– Man brukar samla alla stora varumärken, titta till exempel på Champs-Élysées i Paris. Jag tror absolut att alla tjänar på varandras dragningskraft, säger Johan Grass Gaetani, general manager på Watches of Switzerland group.

En utmaning för dem som arbetar med klockor i de här prisklasserna är att skydda sig mot rån och inbrott.

– Vi har alltid en vakt som står i vår dörr, men vi vill inte ha en sluten look så dörren är ändå öppen. Tittar man på många andra butiker jobbar de med slussar och dubbeldörrar.

För Bo Berggren Urhandel som sålt Omegaklockor sedan mitten av 60-talet, har de brittiska återförsäljarna i och med etableringen nu tagit ifrån dem rätten att fortsätta sälja märket.

– Watches of Switzerland group drar undan mattan för oss. Konkurrensen blir inte till kundens fördel när man tar bort en redan etablerad aktör för att göra plats åt en ny, säger Petter Berggren.

– Vi säljer även varumärket Breitling, men där har Breitling varit tydliga med att vi kan fortsätta som återförsäljare.

Mitt emot ligger Nymans ur 1851, även det ett familjeägt företag. Deras största märke är Rolex.

– Vi etablerar också en ny butik av märket Panerai på Biblioteksgatan 1 i början av 2023. Där kommer inte klockorna att vara inlåsta i montrar utan finnas att se och röra för kunder direkt när de kommer in i butiken. Ett helt nytt och unikt koncept, säger vd:n Charlotta Eriksson.

Hur ser framtiden ut?

– Vi upplever att efterfrågan är fortsatt mycket stark hos våra kunder här i Sverige. Men ska det öppnas många nya klockbutiker behövs nog en del turister för att driva den utvecklingen.