
Flemingsberg. Spårväg syd längs med de planerade bostäderna på Hälsovägen. Karta: SLL Skiss: Total Arkitektur och Urbanism
Klubbat och klart: Staten satsar på spårväg från Flemingsberg till Älvsjö
Nu är det klart! En ny spårväg ska byggas från Flemingsberg till Älvsjö via Glömsta, Masmo, Skärholmen, Kungens Kurva, Segeltorp och Fruängen. Tiotusentals bostäder ska byggas i den nya tvärbanans sträckning. Det meddelar Sverigeförhandlingen idag.
- Nyheter
- Publicerad 10:36, 30 mar 2017
Staten och Huddinge kommun ska tillsammans gå in med pengar för att hjälpa landstinget att bygga den drygt 17 kilometer dubbelspåriga tvärbanan med cirka 16 hållplatser, som ska knyta ihop Flemingsberg med Älvsjö.
– Ett mycket positivt besked för Huddingeborna. Spårväg syd möjliggör en fortsatt stark tillväxt för Huddinge och södra Stockholm, nya bostäder, en större och starkare arbetsmarknad och ett växande näringsliv, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge, i ett pressmeddelande.
Kan byggas tidigare
Projektstart för spårvägen beräknas till år 2024. Staten öppnar dock upp för att börja tidigare om landsting och kommun kommer överens.
Överenskommelsen innebär att Huddinge kommun lovar att bygga 18500 bostäder i spårvägens sträckning. Framförallt i Flemingsberg, Glömsta, Vårby och Kungens Kurva.
– Spårväg syd är en helt avgörande satsning för fler bostäder och arbetsplatser i Huddinge, och kommer att bli den gröna kollektiva pulsådern, säger Marica Lindblad (MP), kommunalråd i Huddinge.
Hela listan: Här byggs 18500 nya bostäder längs med spårväg syd
– Spårväg syd kommer också ge folk bättre förutsättningar att resa hållbart och innebära att Huddinge får ett tillgängligt kollektivtrafiksystem att lita på, säger Malin Danielsson, kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor (L), i ett pressmeddelande.
808 miljoner
Huddinge kommun ska också betala 808 miljoner kronor till projektet, pengar som kommunen senare ska få igen när de säljer mark för bostadsbyggande.
Det finns en bred uppslutning i kommunpolitiken att Huddinge ska ta ansvar för att öka bostadsbyggandet i regionen.
– Jag är glad att vi har en bred politisk samsyn i den här frågan. Spårväg syd kommer att göra Huddinge mer attraktivt och stärka kommunen långsiktigt, säger kommunalrådet Sara Heelge Vikmång (S).
Huddinge ska i sin tur få byggbolagen att betala. Spår ökar värdet på marken och kan få igång bostadsbyggandet.
Ikea har till exempel redan lovat att pitcha in 22 miljoner kronor för en hållplats intill deras nya varuhus i Kungens kurva. Här finns också planer på att utveckla en ny stadsdel med 4200 bostäder. Markägaren KF Fastigheter har tecknat avtal om att vara med och bidra med pengar till spårvägen om den blir av.
Klart idag: Avtal om 4200 bostäder i Kungens kurva
Ny stadsdel i Glömsta
Huddinge planerar också att utveckla en helt ny stadsdel i Glömstadalen, mellan Flemingsberg och Masmo. Idag saknar området bra kollektivtrafikförbindelser.
Spårväg syd har legat på landstingets ritbord sedan 2002. För två år sedan prioriterades projektet ner av landstinget, på grund av den oklara finansieringen:
För att en spårväg ska vara lönsam behövs fler bostäder. För att det ska bli lönsamt att bygga bostäder behövs en spårväg.
Överenskommelsen i Sverigeförhandlingen ska få fart på byggandet genom att landstinget, staten och kommunen tar ett gemensamt ansvar för finansieringen.
Läs också: Snart klart för spårväg från Flemingsberg till Älvsjö
T-bana till Älvsjö
Älvsjö ska även få tunnelbana till Fridhemsplan, inom Sverigeförhandlingen. Läs mer...
Beskedet: Här får Storstockholm ny tunnelbana och spårvagn
Spårväg syd

Flemingsberg-Glömstadalen

En hållplats planeras i Flemingsbergs C.