Stenar hoppar flera meter ut på vägbanan och det dånar i hela berget. Det låter som hundratals fyrverkeripjäser som går loss på en och samma gång, men i stället för ett mönster på himlen faller en stenvägg ner mot marken. Ett svart moln av sprängrök överskuggar bergväggen innan allt blir tyst igen.

– Det är ofta småflis som flyger ut på vägen men det kan även vara lite större stenar. Därför vi har som rutin att syna av vägen efter sprängningen innan vi öppnar den, säger Kari Kiviniemi, byggledare vid Trafikverket.

När Ekerövägen breddas till fyra körfält behöver även Lindö tunnel ha plats med fyra körfält. I dag rymmer tunneln tre och är inte bred nog för ett fjärde. Därför ska en ny tunnel sprängas fram väster om den gamla.

Eftersom tunneln sprängs fram bredvid en befintlig tunnel sprängs bara lite berg bort i taget. En sprängning kallas för en salva.

– Det tar cirka tre till fem timmar att borra de 160 salvhålen. Sedan tar det drygt tre timmar att ladda alla hålen med sprängämne, säger Kari Kiviniemi.

Några minuter innan salvan går av stänger man av vägen åt båda hållen. Cykelvägen stängs av cirka tio minuter innan.

– Själva sprängningen går på några sekunder, sedan är det utvädring av spränggaser innan alla kan passera igen.

Trafiken på Ekerövägen stoppas i båda riktningarna i samband med varje sprängning. Sprängningarna är bokade måndag-fredag klockan tio på förmiddagen. Som skydd mot flygande stenar har man en sprängmatta, en slags täckmatta över väggen gjord av gamla bildäck.

– Om något oförutsett sker vid sprängningen, till exempel att delar av salvan inte sprängs, har vi en reservtid klockan 14 samma dag.

Efter en sprängning tas allt löst berg bort, därefter förstärks berget med betong som sprutas på berget.

Sprängningarna beräknas ta sex månader. Sedan följer efterarbete där tunneln ska förstärkas och tekniska installationer som belysning sker. Därefter ska tunneln asfalteras och väglinjer målas ut. Tunneln beräknas vara färdigbyggd 2022.