Forskare. Olga Kordas menar att det i Stockholm finns massor att göra för klimatet.
Foto: Anna Hållams
Ett mått på en kommuns insatser för miljön är Miljöbarometern, där Stockholm i år placerade sig på elfte plats bland landets kommuner – ett tapp med två platser jämfört med förra året.
Men spelar det någon roll vad lilla Stockholm gör när världen är så stor?
Absolut, menar Olga Kordas, lektor i hållbar stadsutveckling vid KTH.
– Vi behöver städer som är föregångare, som har modet och musklerna att testa nya lösningar och implementera dem i stor skala. Det är viktigt att Stockholm tar den rollen.
Upphandlingar viktiga
Ett område där Stockholm kan göra stor skillnad är i sina upphandlingar, menar Olga Kordas.
– Vi upphandlar för miljarder varje år. Om vi ställer höga klimatkrav där skulle det förändra marknaden enormt. Skolor kan ställa krav på att den mat de köper in, inklusive hur den hanteras av skolmatsalspersonal och elever för att undvika svinn.
Samtidigt är det viktigt att engagera medborgare i klimatfrågan, bland annat då stora utsläpp kommer av konsumtion, menar hon.
– Men det kan vara känsligt att säga till folk att ändra sina konsumtionsmönster. Det är helt avgörande att skapa realistiska framtidsbilder som är både möjliga och önskvärda.
”Behöver modiga politiker”
Att klimatfrågor är känsliga är en utmaning, säger Olga Kordas.
– Vi behöver modiga politiker och vi måste kräva att förändringar sker snabbare. Det här är inte frågor som bara rör våra barn, utan vår gemensamma överlevnad och vår livskvalitet och mentala hälsa redan nu.
https://www.mitti.se/nyheter/ar-4000-farre-p-platser-ratt-vag-for-stan/repvel!qN3lpGIK5nZv@rPJKdfg/
Mycket som kan göras
Bengt-Gunnar Jonsson, professor vid institutionen för naturvetenskap vid Mittuniversitetet, håller med om att det finns mycket politikerna i Stockholm kan göra.
– Stor effekt ger en kollektivtrafik som fungerar, där priserna ligger på en nivå så att människor väljer den framför att åka i egen bil. Om man tittar på energianvändning är kommunala fastigheter ett av de områden där man kan göra störst besparingar.
– Den energin kan i stället användas där den har större klimatnytta, till exempel i omställningen av stålindustrin eller för att minska behovet av att importera el från kolkraftverk.
Hur ser du på Stockholms resultat i Miljöbarometern?
– Barometern är utformad så att storstäder har lättare att rankas högre än kommuner i glesbygden. Det handlar till exempel om tillgång till kollektivtrafik, men också om att det finns en större frihet att prioritera klimatfrågor i en budget som totalt sett är större.
– När det gäller klimatfrågan finns det alltid mer att göra. Inte minst när det gäller att minska vår konsumtion. Grundproblemet är att det är så otroligt otacksamt för politikerna att hävda att vi behöver konsumera mindre. De tekniska lösningarna är viktiga, men det finns en övertro till att de ska lösa allt. De ligger för långt fram i tiden för det, och läget är för akut.
Frågan
Vilka är era viktigaste satsningar för miljön? Och behöver stockholmarna förändra sin livsstil?
Victor Malmcrona | Johan Sjölund
Rankar kommuner
Miljöbarometern är ett verktyg för att samla in och visa upp hållbarhetsdata.
Syftet är bland annat att göra det enklare för kommuner att skapa en struktur för, och uppfylla, miljö- och hållbarbetsmål.
Varje år rankas alla kommuner i Sverige för sitt miljöarbete.
Rankringen bygger på kommuners svar på enkäter, samt nyckeltal och statistik från bland annat Vattenmyndigheten och SCB.
Källa: Miljöbarometern
Forskarnas tips till politikerna
Ställ höga klimatkrav vid upphandlingar och byggprojekt.
Satsa stort på billig kollektivtrafik.
Se över stadens energianvändning.
Våga stå för att vi måste konsumera mindre
Det kan vara känsligt att säga till folk att begränsa sin konsumtion
Forskare. Olga Kordas menar att det i Stockholm finns massor att göra för klimatet.
Foto: Anna Hållams
Forskare. Olga Kordas är programchef för Viable Cities och lektor i hållbar stadsutveckling vid KTH.
Foto: Anna Hållams
Mayar Al Far, 22, studerande, Roslagstull:
– Jag är student så jag åker inte bil så ofta, men jag skulle kunna källsortera mer och köpa mer av mina kläder på second hand.
– Från politiskt håll skulle jag vilja att det var billigare att åka kommunalt, och att cykelbanorna var bättre. Det gör stor skillnad för hur lätt det är att cykla i stan.
Foto: Pekka Pääkkö
Ella Söderström, 18 år, jobbar på Norrmalm.
– Vi har en vegetarisk dag i veckan där vi bara äter vegetariskt och vi källsorterar mycket. Jag hade gärna ätit mer vegetariskt men bor fortfarande hemma, då blir det lite vad hela familjen vill äta.
– Något jag skulle kunna bli bättre på är att åka mindre bil. Jag är väldigt bekväm av mig och tar sällan bussen.
– Jag tror inte att de små sakerna vi privatpersoner ägnar oss åt gör så stor skillnad. Politikerna borde agera både hårdare och snabbare med att införa faktiska förbud mot till exempel bensinbilar och flygresor. Nu läggs mycket av ansvaret på medborgarna.
Foto: Pekka Pääkkö
Jan Forsell, 79, pensionär, Södermalm
– Jag tycker jag redan gett upp en hel del, jag har aldrig haft bil och försöker avstå längre resor. På ett intellektuellt plan begriper jag att jag måste förändra mer, men det är svårt. Jag borde dra ner på att äta kött och äta mer grönt, men det blir aldrig av. Jag bor också ensam så det finns ingen vid middagsbordet som kan vara på mig om det. Det hade krävt en attitydförändring, men det är inte det lättaste.
– Från politiskt håll borde man jobba mer för att få ner utsläppen från fossila bränslen och satsa på andra drivmedel.
Foto: Pekka Pääkkö
Linnea Hägg, Hornsberg, 33, jobbar med HR.
– Jag kör inte bensinbil utan åker kollektivt. Jag äter inte kött, köper mycket second hand, framför allt till barn. Och jag reser överhuvudtaget inte alls med flyg.
– Jag skulle kunna fortsätta se över min konsumtion. Där kan man alltid bli bättre.
– I viss mån skulle politikerna kunna ta tydligare ställning i var de står i klimatfrågorna. Det kan vara lite otydligt från många håll och det blir en lite populistisk fråga ibland. Och att man jobbar för att få bort mycket biltrafik i innerstan som, ju är ett intiativ vissa politiker driver.
Foto: Olle Anrell