Cirkusdirektör Trolle Rhodin möter upp vid ingången till cirkustältet i Tantolunden. Han är tolfte generationens cirkusartist. Det var hans farfars far Carl Rhodin, med artistnamnet Brazil Jack, som grundade cirkusen med samma namn 1899. Trolle tog över 2018 efter sin mamma och är själv uppvuxen på cirkus.

– Jag vill helst inte kalla mig chef, utan konstnärlig ledare. Jag visar var skåpet ska stå i stället för att peka. Det är jag som går och lägger mig sist och jag som är uppe först, säger Trolle Rhodin med en passion som är svår att ta miste på.

Det brukar bli vid klockan fem, sex på morgonen och ofta är han inte i säng före midnatt.

– För mig fanns det inget annat alternativ än att jobba med cirkus, men jag såg också sådant jag ville förändra. Djuren hade det inte bra, och jag beslutade så snart jag tog över att vi inte skulle ha några över huvud taget. Cirkus är kultur och konst, inte djuruppvisning, säger Trolle Rhodin, som nyligen gått ut med sin romska bakgrund.

– Jag har inte velat prata om det tidigare då det finns ett visst utanförskap, men samhället har börjat tackla de här frågorna. Jag vill visa att jag tillhör en minoritet, man behöver inte vara som alla andra. Jag är stolt över min livsstil.

Inga clowner

Han vill kombinera klassisk cirkus med moderna inslag och har även valt att inte ha några clowner.

– De är bara läskiga och skrämmer barn. I stället satsar vi på att skapa komiska karaktärer, som är akrobater i grunden, och som har mycket kontakt med publiken, säger Trolle Rhodin, som bor året runt i en av cirkusens husvagnar tillsammans med sin flickvän.

Några av artisterna på Brazil Jack har bland annat uppträtt på Cirque du Soleil i Las Vegas.

– Det här är artister som du inte ser i Sverige annars. Jag åker runt i världen och castar, och vill ta världens äldsta cirkus in i framtiden. Det är djur- och kontantfritt och bekväma stolar att sitta på, inga träbänkar utan ryggstöd.

Trolle Rhodin är engagerad i allt när det gäller cirkusen, och tälten har han själv designat. Inuti finns fläktar från Italien för att svalka publiken.

Vad kan publiken förvänta sig?

– Vi har bland annat en gummikvinna, hon är extremt vig. Vi har akrobater från flera olika länder. Bland annat en person från Colombia som går på höglina åtta meter och en skicklig jonglör som jonglerar med hattar. Jag vill att man ska få en wow-känsla.

– Det tar minst en och en halv timme för varje artist att sminka sig. Scenkläderna är väldigt påkostade och noggrant utvalda, jag bär till exempel en jacka med 3 000 Swarovski-kristaller.

I år samarbetar han även med två ukrainska artister som har flytt kriget.

– Det ringde en tjej som jag har haft kontakt med tidigare och sa "vi har precis flytt kriget". De hade ett akut behov av jobb och nu är de med och avslutar showen. Vi tänder också ett ljus i manegen i slutet för att hedra krigets offer.

Showen spelas i Tanto vid Hornstulls strand fram till på söndag, sedan bär det av mot Nynäshamn och därefter Gotland. I september återvänder cirkusen till Stockholmsområdet men ännu är det inte klart exakt vart.