Det har varit en följetong och samtalsämne för många som passerat längs Kungsholms strand, den förlista cirka 100-år gamla Felicia af Skum. Båten ska ha lagt till olovligen redan under slutet av 2018 och för cirka 14 månader sjönk hon, på grund av sabotage enligt ägaren, och har blivit liggandes där sedan dess.

https://www.mitti.se/nyheter/batvrak-blir-kvar-pa-kungsholmen/repslr!KyHN5YmwR3er6ywLBUcvTA/

Tills nu. För nu meddelar kommunala Stockholms Hamnar att Felicia af Skums tid vid Kungsholms strand är över. De och ägaren har kommit överens om ett avtal för bärgning.

På måndag ska arbetet dras igång, först med att lyfta upp pråmen och mot slutet av veckan är planen att frakta bort den.

https://www.mitti.se/nyheter/hon-vill-ge-bort-batvraket-pa-kungsholmen/repslA!586VxfUY9@dkO5qBesck8g/

– Den kommer att bärgas och huggas upp. Det är vi på Stockholms hamnar som har fattat beslut om fartyget ska tas bort och inget föreläggande som ligger bakom, säger Sebastian Cole, hamnstyrman på Stockholms hamnar.

Tidigare har det från stadens håll talats om juridiska svårigheter att flytta båten. Men nu verkar det vara ett enkelt beslut. Varför togs inte fartyget bort tidigare om ni nu hade den makten?

– Nu anser vi att ägaren har haft skälig tid på sig att flytta bort fartyget. Sedan har vi jobbat på alla sätt och vis för att få till en flytt och nu anser vi att alla andra möjligheter är uttömda. Vi bedömer inte att fartyget klarar en vinter till och det är heller inte schysst mot boende i området att det ligger där, säger Sebastian Cole.

Den exakta notan för bärgning och skrotning är inte klar, men uppskattas landa på över 300 000 kronor enligt Stockholms Hamnar. Som de har beslutat sig för att pröjsa enligt avtalet.

– Stockholms Hamnar tar den kostnaden eftersom vi anser att ägaren inte har de medlen och vår bedömning är att fartyget nu måste bort innan vintern, säger Sebastian Cole.

Ägaren Jessica Vennberg har dubbla känslor om beskedet för båten som tidigare har varit hennes hem.

– Det är en sorg men samtidigt en lättnad eftersom jag inte har medlen att rädda båten. Men det är anmärkningsvärt att de inte har tagit beslutet tidigare för Stockholmarnas skull, det har varit ett lidande för alla parter, säger hon,

– Men jag går ändå ur det här som en förlorare i detta. Mina ägodelar ligger fortfarande kvar även om jag ska få en chans att rädda det som går när den ligger på varv. Men vi får se vad som finns kvar.