Staden har länge försökt skapa ordning bland elsparkcyklarna på Stockholms gator. Men långt ifrån lyckats.

Nu görs ett nytt försök.

"Bäst för alla inblandade"

I korthet kan planen beskrivas som en trestegsraket.

– Först halverar vi antalet elsparkcyklar, sedan rensar vi bort de oseriösa aktörerna och till sist genomför vi en upphandling med de mest ambitiösa bolagen. Vi gör lite annorlunda än vi tänkt tidigare, men det här blir bäst för alla inblandade, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

1 500 elsparkcyklar per bolag

Tidigare i höst ville Trafikkontoret att bara tre bolag skulle få tillåtelse att verka i staden under 2022. Så blir det inte, däremot innebär det fortfarande att antalet elsparkcyklar minskar rejält.

Istället för att direkt begränsa antalet uthyrare görs en upphandling med de åtta mest ordningsamma bolagen, där varje bolag bara få ha 1 500 fordon.

– Vi bedömer att det måste vara solklart för uthyrarna hur de kommer att utvärderas och under vilken tidsperiod. Oavsett vad vi gör tror jag det finns åsikter hos bolagen. Men nu får alla möjlighet att verka under våren, och de kan inte skylla på att processen har varit otydligt, säger Daniel Helldén.

Fram till 30 juni 2022 kommer alla bolag få lov att hyra ut elsparkcyklar. De som inte sköter sig kommer därefter inte att få förnyat tillstånd.

– Det här gäller fram till sista juni. Därefter blir det ny tillståndsperiod i sex månader.

När märker stockholmare av skillnaden?

– Till våren, då det inte kommer ställas ut så fasligt många elsparkcyklar. Sedan märks det förhoppningsvis av att bolagen skärper sig betydligt mer än tidigare.