Tidsvinst. I framtiden ska det bara ta runt tio minuter att åka mellan Fridhemsplan och Älvsjö station. Nu har Region Stockholm spikat att linjen ska dras via Liljeholmen och Årstaberg. Foto: Region Stockholm

KLART: Så ska nya tunnelbanan till Älvsjö dras

Nya tunnelbanan ska gå från Fridhemsplan, via Liljeholmen och Årstaberg, till Älvsjö. Det slår Regionen fast. Alltså nobbas Södermalm. Dessutom kan tågen bli förarlösa.

  • Publicerad 14:20, 1 dec 2021

Både i Älvsjö och Fridhemsplan bygger vi på ett sätt så att det går ett förlänga linjen i framtiden

Under arbetet med att mejsla ut dragningen för nya tunnelbanan som planeras mellan Fridhemsplan och Älvsjö tog Region Stockholm fram två alternativ.

Dels via Södersjukhuset, dels via Liljeholmen och Årstaberg. Det senare alternativet gillade Stockholms stad bäst och nu sätter även Regionen ner foten för den sträckningen.

Stockholms stad får ny miljardnota för tunnelbanebygget

Under samrådet var det ungefär lika många som gillade sträckningen via Södermalm, enligt Förvaltningen för utbyggd tunnelbana, men kostnaden och bostadsplanerna tippade vågskålen till Liljeholmen och Årstabergs fördel. Den sträckan blir cirka två kilometer kortare.

Östberga med på nya linjen

Samtliga stationer på den nya tunnelbanelinjen blir Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö. Restiden Fridhemsplan till Älvsjö beräknas till cirka 10 minuter.

– Dragningen via Liljeholmen ger störst möjlighet att bygga nya bostäder och är dessutom billigare att bygga, därför är det vårt förslag till beslut, säger Stefan Persson, chef för avdelningen Planering på nya tunnelbanan i ett uttalande.

– Men både i Älvsjö och Fridhemsplan bygger vi på ett sätt så att det går ett förlänga linjen i framtiden, om det kommer sådana beslut, säger Stefan Persson.

Kan bli förarlöst

Beslut om sträckningen väntas att klubbas igenom i trafiknämnden 14 december, sedan väntar ett nytt samråd till försommaren.

Under våren kommer förvaltningen nu att jobba vidare med att bland annat var stationerna bäst placeras i varje område.

Även utredningar kring olika tekniska förutsättningar, bland annat möjligheter för förarlösa tåg på den nya linjen, ska göras.

– Vi utreder de tekniska lösningarna brett för att skapa så bra förutsättningar för den nya tunnelbanan som möjligt, säger Stefan Persson.

Höstguide: Så här tyder du SL:s förseningslingo

LINJEN. Så här ska den nya tunnelbanan dras. Foto: Region Stockholm

Helt ny linje

Stationerna på den nya linjen blir Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö.

Sedan tidigare har även sträckningar via Marieberg, Stora Essingen, Gröndal, Aspudden, Solberga Zinkensdamm, Årsta och Västberga valts bort.

Den nya tunnelbanelinjen väntas kosta cirka 11,5 miljarder, där trängelskatten står för 4,6 miljarder, staten för 3,7 miljarder, Stockholms stad med 2 miljarder, Region Stockholm för 1,1 miljarder samt även inköp av fordon och depåbyggen.

Byggstart för förberedande arbeten är planerat till 2024 och stora byggstarten året därpå. Trafikstart är i dagsläget planerad till 2034.

Källa: Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Visa merVisa mindre