Cykel- och skateparken i Gulsippan i Backlura hade efterfrågats av barn- och ungdomar. 5,3 miljoner kronor kostade den mobila anläggningen som invigdes i november 2018.

Men redan sommaren 2019 togs utrustningen bort. Anledningen: Klagomål från grannskapet varpå en bullerutredning visade att anläggningen under vissa timmar passerade gränsvärdena för industribuller helgtid. Närmsta villa låg cirka 25 meter bort.

https://www.mitti.se/nyheter/skatepark-i-vasterort-maste-flytta-bullrar-for-mycket/repsfz!XIoAsA@1k0mF4zt0Ry4I6Q/

Ljuden som gjorde att gränserna för industribuller passerades kom från den ihåliga pumptrackbanan i komposit, skateboardutrusningen i trä, skateboards och röster.

Riktlinjer

Enligt både Naturvårdsverkets och Boverkets riktlinjer går det inte att jämföra ljud från idrottsplatser och lekytor rakt av med industribuller, se faktaruta.

Men Magnus Rydevik, utredare på lokal- och parkenheten på Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning, menar att det visst går att jämföra ljuden från utrustningen med industribuller.

– Vi talar om ett ihållande mullrande ljud som tar sig inomhus och om slagljud från skateboards mot ramper och asfalt. Att fylla utrustningen med ljuddämpande material skulle kosta oförsvarbart mycket, säger han och berättar att det i tillägg uppstått problem med oönskat häng i parken.

Efter resultatet av bullerutredningen har den mobila anläggningen stått på en lageryta i Lövsta. Stadsdelsförvaltningen uppger att man sökt efter alternativa platser för anläggningen förgäves. Lövsta anses vara för långt bort för mindre barn liksom svårt att resa till med buss. En placering vid bollplanen och parkourparken i Nälsta var dock i sikte.

Magnus Rydevik tycker det är olyckligt att pumptrackbanan inte kan vara kvar i stadsdelen.

– Men efter ombyggnation här skulle den komma för nära bostäder, säger Rydevik.

Dubbelfel enligt pappan

Pappan Petter Larsson Garcia har barn som brukade åka sparkcykel och skateboard i Gulsippan. Han arbetar som miljöjurist och hänvisar till de ovannämnda riktlinjerna och menar att stadsdelsförvaltningen haft fel utgångspunkter vid jämförelsen med industribuller.

– De boende måste självklart respekteras. Men att jämföra med industribuller är fel och att därifrån kräva ett avstånd på minst 120 meter till närmsta bostad också fel. Det gör att det blir väldigt svårt att hitta en plats, säger han och fortsätter:

– En idrottsplats måste få ligga närmare bostäder och kollektivtrafik. Jag är övertygad om att det finns en plats i Hässelby-Vällingby utifrån gällande riktlinjer.

Hamnar i Bromma

Men nu står det klart att det i stället blir Bromma som tar över pumptrackbanan och skateboardutrustningen. Var skateboardutrustningen placeras är ännu oklart. Senast 15 juni sätts pumptrackbanan upp vid en grusplan intill Ulvsundaleden i Johannesfred.

– Det är en pop up-anläggning. Vi har varit uppvaktade av utövare som vill ha en pumptrack. Vi kommer att ta in tyckande kring banan, hur det fungerar och hur mycket den används, säger Tiina Kaski-Koivunen, enhetschef på lokal- och parkenheten i Bromma.

Stadsdelsförvaltningen i Bromma utreder nämligen bygget av en permanent pumptrackbana för 2 miljoner kronor på Enebyfältet.

– Vi vill se att det finns ett underlag av utövare som motiverar det bygget, säger Tiina Kaski-Koivunen.

70 meter i Bromma

Den mobila pumptrackbanan i Johannesfred kommer att vara på platsen över sommaren. Om det blir en fortsättning efter det eller var pumptrackbanan annars flyttas är än så länge oklart.

Avståndet till närmsta granne i Johannesfred är cirka 70 meter. Här sätts en skylt upp om att användning är tillåten fram till klockan 22.

– Det finns redan bakgrundsljud av bilar och flyg på platsen. 120 meter är en rekommendation från bullerutredningen och vi förmodar att pumptrackbanan som vi sätter upp här ger mindre ljud än skateutrustningen i trä. Men vi vet ännu inte hur ljudet kommer att bli. Kommer det klagomål från de boende på anläggningen kan vi genomföra vissa bullerdämpande åtgärder, säger Tiina Kaski-Koivunen.