Kjell har 200 meter tågräls i trädgården i Haninge

Vendelsöbon Kjell Larsson har under knappt fem års tid byggt upp tågrälsen i trädgården, men tycker inte att han är bland de mest extrema entusiasterna. – Jag gillar att bygga och tänker inte så mycket på vad loken heter och så. De riktiga entusiasterna kan ju varje siffra, säger han.

  • Publicerad 05:29, 26 jul 2020

När man anländer till Kjell Larsson i Haninge hör man ljudet av gamla ånglok, och ett litet tåg passerar på en räls ovanför garaget.

För ungefär fem år sedan gick en bekant till Kjell Larsson bort, och han fick möjlighet att köpa hans tågbana. Då föddes en passion som har lett till att han nu har 200 meter tågräls i trädgården.

– Jag hade ju tåg som som barn och funderade på att fixa nånting när mina ungar var små, men då fanns det ju aldrig tid, säger han.

Byggt under fem år

På senare år har Kjell haft mer tid till hobbyn. Under knappt fem års tid har han byggt upp, byggt till och byggt om tågrälsen som går längs trädgårdens ytterkanter och ligger där året om.

Vid stationerna står små byggnader, skyltar, arbetare och passagerare, tillverkade med minutiös detalj.

De detaljerade husen, människorna och prylarna plockar Kjell in på vintern och tvättar och underhåller. Foto: Daniel Hedström.

Handlar på Östermalm

Majoriteten av tågen och alla tillbehör köper Kjell i en butik på Östermalm.

– När man går in där blir man ju helt salig. Butiken är inte så stor, men det är belamrat med grejer upp till taket, säger han.

Kjell köper helst inte sakerna över nätet, för att han vill kunna röra vid dem innan han bestämmer sig. Men det finns inte många butiker med rätt utbud i närheten.

– Det finns ett ställe i Västberga också, men de säljer mest grejer för mindre räls. Drömmen är ju att besöka nåt av de stora varuhusen i Tyskland, där de bygger grejerna och är specialiserade på det.

Under tågbron sitter miniatyrfigurer och fiskar. Foto: Daniel Hedström.

”Kul att få kontakt”

Enligt Kjell finns det inte mycket till grupper och sällskap för tågentusiaster i Stockholmsområdet, utan mer ute på landsbygden. Men ibland träffar han på någon likasinnad i butiken på Östermalm.

– De flesta är ganska hemlighetsfulla med det här, men det är kul att få kontakt med folk som är intresserade och kanske har banor själv.

Jag gillar att bygga och tänker inte så mycket på vad loken heter och så

Kjell Larsson, tågbanefantast

Trots den imponerande kollektionen klassar Kjell sig inte som en av de mest extrema fantasterna.

– Jag gillar att bygga och tänker inte så mycket på vad loken heter och så. De riktiga entusiasterna kan ju varje siffra.

Inne i huset finns skåp fyllda med olika andra sorters lok och diverse tillbehör. Där finns bland annat mindre analoga tåg som barnbarnen får leka med när de hälsar på.

– De är inte så känsliga, så med dem kan de lattja som de vill, säger Kjell Larsson.

Vid den välansade gräsmattan som rälsen ringlar kring finns också en damm där färglada koi-karpar simmar. Foto: Daniel Hedström.

Plats för utbyggnad

Nyligen gjorde Kjell sig av med sitt växthus, så nu kanske det blir ytterligare en utbyggnad inom kort.

– Det finns nog plats för en sväng där bakom pumphuset nu, säger han.

Tillverkaren Märklin, som även äger modelltågsjätten LGB, tillverkar fortfarande nya tåg och tillbehör varje år.

– Det är lite som ett gift. Man tänker att nu får det räcka, men så kommer det nåt nytt man vill ha, säger Kjell Larsson.

Ibland kan tågen fastna på grund av pollen på våren och sommaren, enligt Kjell. Foto: Daniel Hedström.