Föreställningen har premiär lördag den 17 oktober i Reaktorhallen på KTH. Lokalen ligger 25 meter under jord och har varit hem för en kärnreaktor en gång i tiden. Pjäsen, Kafkas arkiv, är en tolkning av de klassiska verken Processen, Förvandlingen och Slottet.

– Det är en svart humoristisk odyssé. Den handlar om fyra kontorsarbetare som slåss om makten i ett underjordiskt arkiv, säger Filip Alexanderson.

Resultatet av forskning

Föreställningen är resultatet av tio års forskande om hur teknik som annars används i spel- och filmvärlden kan överföras till teaterscenen. Pjäsen kombinerar vanligt skådespel med animationer som styrs av skådespelarna i realtid. Pjäsens andra skapare, Filips bror Simon Alexanderson, är hjärnan bakom animationerna.

– Vi har en skådespelare som förvandlas till en insekt. Som får fler ben, armar och antenner och kan flyga iväg. Det hade vi inte kunnat göra i en vanlig teater. Men nu kan vi! Det är lite som att få en magisk verktygslåda, säger Filip.

Kafkalik miljö

De valde Reaktorhallen som plats för föreställningen dels för att det föll sig naturligt eftersom Simon forskar på KTH. Men också för att Filip tyckte att miljön där passade bra som Kafkas byråkratiska värld.

– Det är ett väldigt speciellt rum. Som en spännande, underjordisk kyrka. Allt ser ut som det alltid har gjort där nere. Det är som att komma in i en annan värld där tiden har stått stilla.

Pjäsen kommer att spelas i Reaktorhallen fram till den 29 november. Varje föreställning har ett begränsat antal sittplatser.