Jeansälskare på jakt efter historia

Snortajt eller baggy. Rakt eller 70-tal. Stockholm är fullt av jeansfrälsta. Vi träffade några av dem som lever för denim och snackade passform, 1970-tal och vad man hittar i gruvor i Nevada.

  • Publicerad 08:58, 8 okt 2015

Under tidigt 1970-tal ringlade kön utanför Gul & Blå-butiken i Birger Jarlspassagen lång när de utsvängda V-jeansen lanserades. Där och då blev jeansen ett riktigt modeplagg bland stockholmarna.

Tillsammans med de snortajta Puss & Kramjeansen slogs de om att sitta på Stockholms jeanstron.

Nu är det andra som regerar. Märken som Cheap Monday, Acne, Örjan Andersson, Filippa K och J Lindeberg gör att Stockholm kryllar av designers som räknas till de stora stjärnorna på jeanshimlen.

Men är allt verkligen jeans?

– Jag kallar inte alla jeans som säljs i Sverige för jeans, många är snarare byxor i denimtyg eller blått tyg, säger Mats Andersson, grundare till det Stockholmsbaserade jeansmärket Indigofera prima jeans.

Sedan lanseringen för drygt sex år sedan har Indigofera gjort sig ett namn i jeansvärlden genom sitt fokus på tyger och kvalitet.

– Det var en av våra grundbultar när vi startade. Det är därför vi har vår tagline, prima jeans, säger Mats Andersson.

Som många andra designers började Mats Andersson i en JC-butik, senare jobbade han med inköp och på 1990-talet gjorde han Solos egna jeans. Det var också Mats Andersson som skötte lanseringen av Levi’s Vintage Clothing och linjen Red i Europa.

Nu vill han göra jeans som ska hålla i ett par år, gå att lappa och laga och sedan användas intensivt i två år till. Mats Andersson är själv med och utvecklar tygerna tillsammans med fabriksarbetarna som faktiskt väver dem.

Men marknaden för de klassiska kvalitetsjeans som Indigofera producerar är inte till närmelsevis så stor här som utomlands. Skulle de bara sälja jeans i Sverige skulle företaget få lägga ner i morgon.

– Vi har ungefär 90 procent av vår marknad i Europa, USA och Asien. Vi kallar oss gärna för jeansland, men man kanske skulle modifiera det lite och kalla oss för fashionjeansland, säger Mats.

Bröderna Hampus och Douglas Luhanko som ligger bakom Blue High­way Jeans uppskattar det enkla, raka och klassiska.

– Vi gillar autentisk passform utan stretch. Egentligen gillar vi jeans­historien mer än designen. När vi gör jeans handlar det om att tolka historien, säger Hampus Luhanko.

För fem år sedan reste de för första gången till Nevadaöknen för att gräva efter jeans i gamla gruvor. Strax dessförinnan startade de sitt eget märke. Numera driver de jeanshaket Unionville på Katarina Bangata där jeansresterna som de hittade i sanden på Nevadaresan högtidligt ramats in och hängts upp. Produktionen till det egna märket har trappats ner.

Hela jeanstillverkningen, från utskärning till sömnad, sköttes nämligen av bröderna själva. Allt som allt har de sytt omkring hundra par.

Nu får den jeansnörd som vill komma över en jacka eller ett par jeans från Blue Highway hålla utkik på Facebook och Instagram. Det händer att killarna gör prover som säljs på Unionville. Småskaligt och mycket exklusivt.

Bröderna skulle vilja ta tag i tillverkningen igen. De har funderat på att skala upp och lägga produktionen i textilstaden Borås.

– Men det skulle inte vara samma sak om vi inte sydde själva, säger Hampus.

Jeansentreprenören Marthyn Inghamn gillar också märken med en bra historia. Nu ser han till att historien upprepar sig genom att återlansera 1970-talsmärket Puss & Kram på Sko Uno, butiken som var Puss & Kram när det begav sig.

Som 17-åring blev Marthyn jeansansvarig på en JC-butik i Örebro. Tre år senare hade han tjatat sig in på Levi’s där han blev kvar i 21 år som allt från säljare till produktchef, varumärkeschef och slutligen vd för Levi’s i Europa fram till 2011. Därefter följde två år som vd på JC.

Nu är han delägare i det nystartade svenska jeansmärket Sarva där Anton Olsson, som också ligger bakom märket Denim Demon, styr designen. Plaggen tillverkas i Sverige.

– Jag nappade på att idén om att göra jeans i Sverige och Sarva kändes helt perfekt. Närproducerat är framtiden. Vi går i bräschen, säger Marthyn.

Samtidigt är han på god väg att uppfylla drömmen om återskapandet av Puss & Kram.

När han för omkring två år sedan fick reda på att det fanns en möjlighet att köpa patentet såg han till att träffa jeansmärkets skapare Tommy Weiss, såväl som designern Anneli Hults syster, eftersom Anneli själv gått bort.

– Jag fick gå igenom en massa klippböcker, prover och andra roliga grejer.

I samma veva fick han veta att den gamla Puss & Kram-butiken på Gamla Brogatan från 1971, i dag Sko Uno, fanns kvar. Och precis som Marthyn Inghamn en gång tjatade sig in på Levi’s gav han sig inte förrän han fick köpa butiken.

Om några månader kommer det återigen finnas Puss & Kram-jeans i lokalerna.

– Jag har bestämt mig för att köra väldigt mycket på det som var, jag anser inte att jag är duktigare än vad de var på 1970-talet. Men det gäller att göra jeansen så de går att bära 2016.

Fakta

5 bra jeansställen inom några kvarter

1. Sivletto Vintage och många olika märken, bland annat de svenska Sarva, Nezumi Jeans och Indigofera Prima Jeans. Malmgårdsv. 16-18.

2. Unionville Hantverk, kvalitet eller tidlös design – butiken satsar på kläder och märken med en historia att berätta. Katarina Bang. 69.

3. Grandpa Har jeansaccessoarer och flera mindre jeansmärken i sitt utbud, som det svensk-australienska Neuw Denim. Södermannag. 21.

4. Acne Studios Svenskt klädföretag mest känt för sina jeans. Finns bland annat på Nytorgsg. 26.

5.Nudie Jeans Co Den svenska jeansjätten driver egen butik på Söder. Skåneg. 75

Visa merVisa mindre

Fakta

Levi’s var inte först med jeans

Själva denimtyget fick sitt namn från den franska staden Nîmes vars väverier tillverkade och levererade tyg till arbetskläder, bland annat till Levi Strauss guldgrävar­byxor. Men Levi’s första sådana byxor var faktiskt tillverkade i brunt tälttyg.

En annan vanlig missuppfattning är att Levi’s var först med att tillverka jeans. Det var i själva verket många jeanstillverkare som verkade i San Francisco, staden där Levi’s föddes, under samma tid.

Däremot är Levi’s det märke som har överlevt fram till vår tid, tack vare att de var först med att sätta nitar i byxorna och att ta ­patent på detta 1873.

Nitarna blev en sensation. Andra jeanstillverkare började jaga efter sätt att särskilja sig från mängden, men ingen lyckades lika bra.

Visa merVisa mindre

Fakta

Experten tipsar

Plattare, större, mindre, mer putande. Med olika jeansmodeller kan du ge din rumpa olika utseende.

– Har man en stor rumpa vill man ju nödvändigtvis inte ha mindre, men det finns några bra riktlinjer att utgå ifrån om man vill förändra hur man porträtterar sin bakdel, säger Pia Nilsson på Solo i Västermalmsgallerian.

Det handlar alltså om att lura ögat och det gör man framför allt med hjälp av bakfickornas placering. Vill man att rumpan ska se mindre ut ska man välja jeans med mindre fickor som sitter tätt ihop, enligt Pia Nilsson.

– Lees Scarlett-modell är ett bra exempel.

Vill du däremot att rumpan ska se större ut väljer du en modell med större fickor som sitter längre isär

– Alla Nudies modeller är bra här eftersom de är unisex så har de lite större bakfickor på alla sina modeller, säger Pia Nilsson.

På samma sätt ger högt sittande bakfickor rumpan ett lyft och lågt sittande gör att rumpan ser lägre ut.

Ett annat knep är att tänka på färgen. Ljusa färger framhäver benen mer jämfört med mörka. Knepen funkar lika bra för killar som för tjejer men det bästa knepet har Pia sparat till sist:

– Våga be om hjälp av butikspersonalen. Så kanske det räcker med att prova två par i stället för tio.

Visa merVisa mindre