Hur blir det? Mitt i frågade flera som bor eller jobbar i Järva om hur de tror att förbifarten förändrar området.
Foto: Mikael Andersson
20201126140800
20201126140800
2020-11-26
14:08
2020-11-26 14:08
Hur påverkas Järva när förbifarten är klar? Mitt i har ställt frågan till flera som bor eller jobbar här.
Ahmed Hussein, 28, Hjulsta:– Jag tror att det kommer vara bra, det är ofta mycket trafik här omkring, och man fastnar ofta i köer. Det här kommer förhoppningsvis avlasta och underlätta läget.
Johanna Sibring Sahal, 30, Hjulsta:
– Det blir förmodligen mer avgaser, föroreningar och buller. Man hör redan motorvägen väldigt starkt härifrån Hjulsta, och nu lär ljudnivån bli ännu högre. Det blir negativt för oss som bor här, men positivt för de som tar sig fram via bil eller jobbar med att köra lastbil, till exempel.
George Aphrem, 50, jobbar i Hjulsta:
– Det kommer vara både positivt och negativt, tror jag. Det kommer ju försämra miljön, men öka tillgängligheten. Jag antar att det återstår att se om allt kommer vara värt alla skattepengar eller ej.
Emma Löf Hagström
Resan ska ta 15 minuter
Förbifart Stockholm sträcker sig mellan Kungens kurva i Huddinge och Häggvik i Järfälla.
Däremellan finns av- och påfarter på Lovö i Ekerö kommun, i Vinsta i Vällingby, i Hjulsta i Tensta och i Akalla i Kista.
Hela sträckan är 21 kilometer, varav 18 kilometer går genom tunnlar.
Första bedömningen var att förbifarten skulle öppna år 2026. Men det visade sig vara för optimistiskt. I dag är bedömningen att hela sträckan öppnas för trafik 2030. Sträckan Häggvik-Akalla-Hjulsta beräknas dock kunna öppna i förtid år 2026.
Hela projektet beräknas kosta 37,7 miljarder kronor. Det är 3,3 miljarder mer än vad Trafikverket först trodde.
Källa: Trafikverket
Hur blir det? Mitt i frågade flera som bor eller jobbar i Järva om hur de tror att förbifarten förändrar området.
Foto: Mikael Andersson
Foto: Mikael Andersson
Foto: Mikael Andersson
Foto: Mikael Andersson
Vision. Så här ska Hjulsta trafikplats se ut när alla arbeten är klara.
Foto: Trafikverket