Hur blir det? Mitt i frågade flera som bor eller jobbar i Järva om hur de tror att förbifarten förändrar området. Foto: Mikael Andersson

Järvabor: Så blir området när förbifarten är klar

Hur påverkas Järva när förbifarten är klar? Mitt i har ställt frågan till flera som bor eller jobbar här.

  • Publicerad 14:08, 26 nov 2020

Foto: Mikael Andersson

Ahmed Hussein, 28, Hjulsta:
– Jag tror att det kommer vara bra, det är ofta mycket trafik här omkring, och man fastnar ofta i köer. Det här kommer förhoppningsvis avlasta och underlätta läget.

Foto: Mikael Andersson

Johanna Sibring Sahal, 30, Hjulsta:

– Det blir förmodligen mer avgaser, föroreningar och buller. Man hör redan motorvägen väldigt starkt härifrån Hjulsta, och nu lär ljudnivån bli ännu högre. Det blir negativt för oss som bor här, men positivt för de som tar sig fram via bil eller jobbar med att köra lastbil, till exempel.

Foto: Mikael Andersson

George Aphrem, 50, jobbar i Hjulsta:

– Det kommer vara både positivt och negativt, tror jag. Det kommer ju försämra miljön, men öka tillgängligheten. Jag antar att det återstår att se om allt kommer vara värt alla skattepengar eller ej.

Vision. Så här ska Hjulsta trafikplats se ut när alla arbeten är klara. Foto: Trafikverket

Resan ska ta 15 minuter

Förbifart Stockholm sträcker sig mellan Kungens kurva i Huddinge och Häggvik i Järfälla.

Däremellan finns av- och påfarter på Lovö i Ekerö kommun, i Vinsta i Vällingby, i Hjulsta i Tensta och i Akalla i Kista.

Hela sträckan är 21 kilometer, varav 18 kilometer går genom tunnlar.

Första bedömningen var att förbifarten skulle öppna år 2026. Men det visade sig vara för optimistiskt. I dag är bedömningen att hela sträckan öppnas för trafik 2030. Sträckan Häggvik-Akalla-Hjulsta beräknas dock kunna öppna i förtid år 2026.

Hela projektet beräknas kosta 37,7 miljarder kronor. Det är 3,3 miljarder mer än vad Trafikverket först trodde. 

Källa: Trafikverket

Visa merVisa mindre