Tar tid. Rut Westerlund har själv arbetet med omorganisationer om vet att det är komplicerat. "Att slå ihop fyra organisationer till en. Det är inte enkelt", säger hon. Foto: Pekka Pääkkö

"Jag vill ha lite kontakt – men de har inte tid"

Sedan sammanslagningen av kommunala hemtjänsten har personalen blivit ännu mer stressad. Det menar 94-åriga Rut Westerlund som säger att de knappt har tid att prata. "De enda jag träffar är hemtjänsten och då vill jag har lite kontakt med dem. Men de har inte tid", säger hon.

  • Publicerad 15:47, 19 mar 2021

Tidigare blev de alltid introducerande innan de gjorde egna besök. En sådan sak borde vara självklar.

94-åriga Rut Westerlund har hemtjänst som utförs av Lidingö stad. Hon tycker att sammanslagningen av områdeskontoren märks.

– De var stressade även förut. Men jag kände mig trygg med dem från Larsberg, säger hon.

Hon anser att omorganisationen gjordes utan att hon egentligen blivit informerad. Det kom en broschyr och en stora lunta papper.

– Där stod många vackra ord.

Men plötsligt blev Rut av med den kontaktman hon haft och litat på i flera år. Dessutom blev det allt vanligare med olika personer som besökte henne. Ofta människor hon aldrig tidigare sett.

– Det är hänsynslöst att skicka hit främmande. Tidigare blev de alltid introducerande innan de gjorde egna besök. En sådan sak borde vara självklar, säger hon.

Personal vittnar om kaos i Lidingös kommunala hemtjänst

Rut Westerlund är säker på att hon kan tala för sig själv och ställa krav på den omsorg hon får.

– Jag har ju min vassa tunga.

Men det gäller inte alla äldre, menar hon.

– Vi äldre är ju så sköra och ömtåliga och behöver så mycket omsorg. Vi ska ju känna oss så trygga, så står det i de papper jag fått. Men så är det inte, säger hon.

Kritisk. Rut Westerlund är inte så orolig för egen del. Men hon tycker att det är viktigt att någon pratar om kaoset i hemtjänsten – både för de gamla och personalens skull. Foto: Pekka Pääkkö

Hos Rut har till exempel avtalad inhandling och hjälp med dusch inte skett på rätt dag. Någon gång har personalen inte hunnit vänta på de två ögondroppar hon ska få med fem minuters mellanrum – för att de varit stressade.

– Jag sitter här i karantän. Jag är inte intresserad av att träffa 50, 60 nya personer. De enda jag träffar är hemtjänsten och då vill jag har lite kontakt med dem. Men de har inte tid med det, säger hon.

Hon är kritisk mot att personalen står och läser i mobilen vad de ska göra nä de kommer på besök. Men hon är noga med att förtydliga att hon inte är kritisk mot dem.

– De är så fina de som kommer. Ingen skugga ska falla över dem.

Hon har frågat personal hur de upplever omorganisationen.

– De är så försiktiga. Många är anställda på timmar, en del talar inte svenska. De törs inte säga något.

Men personal som är orolig och stressad kan inte ge någon god vård.

– De har ingen som talar för dem och så ska de ta hand om oss som är griniga och besvärliga. De de behöver känna sig uppskattade av sina chefer för att de ska ha ett gott humör. Om de inte trivs blir det inte ett bra besök.