Thaikiosken på Lyckselevägen övergavs för över ett år sedan och har blivit ett ruckel. Och ingen tycks vilja göra något åt det.

Staden, som äger marken, pekar ut kioskens ägare som ansvarig. Han hävdar å sin sida, enligt staden, att han sålde kiosken till en ny hyresgäst 2019. Men han har inte kunnat bevisa försäljningen för trafikkontoret.

Eldhärjad och nedklottrad

Det senaste året har kiosken eldhärjats och klottrats ned. Bänkar och bord ligger sönderslagna och staketet till uteserveringen sviktar. Grannarna klagar på att utslängda sopor och ohyra omgärdar kiosken.

– Tyvärr har vi på tillståndsavdelningen inte haft resurser ute på gatorna under 2020 i samma utsträckning som före pandemin. Och vi har haft språkförbistringar med ägaren, säger Martin Hubertson Merbom, enhetschef vid trafikkontoret.

Förslummas inte området när rucklet tillåts vara kvar?

– En kiosk är inte bara att flytta sådär. Den sitter fast i marken och vi kan ju inte riva en kiosk vi inte äger. Vi polisanmäler i regel om kiosker saknar tillstånd och sedan får polisen utreda. Först därefter kan vi begära avhysning, säger Hubertson Merbom.

När Mitt i kontrollerar saken ser vi att kiosken drevs utan nödvändigt polistillstånd från år 2017 fram tills att den övergavs.

Varför har ni inte polisanmält?

– Jag kan inte svara på det. Jag tillträde som chef i augusti 2020. Under ett års tid har vi byggt upp en ny kontrollantgrupp som ska ansvara för att följa upp alla tillstånd. Nu gör vi kontroller, dokumenterar och polisanmäler genom det nya arbetssättet, säger Martin Hubertson Merbom.

En bit in i intervjun säger Martin Hubertson Merbom att man kommer polisanmäla.

– Men kiosken kommer inte försvinna på ett par veckor. Det är oftast en lång process med hantering, lag och ordning och rivningslov, säger han.

"Inte rätt mot skattebetalarna"

Vem som får betala rivningen och återställningen på marken är oklart.

– Det känns inte rätt att skattebetalarna ska stå för rivningen när tillståndstagaren en gång köpt kiosken. Det är han som ska återställa marken och avsluta eventuella abonnemang, säger Martin Hubertson Merbom.

Mitt inte har fått tag på ägaren och vi får inget svar när vi ringer den stängda kioskens nummer.

Denna Mitt i-nyhet publicerades efter ett nyhetstips! Har du tips? Tipsa oss!