Ingvar Johansson gör inte sina bankärenden på internet, utan på kontor. Foto: Pekka Pääkkö

Ilska när Nordea stänger kontor på Södermalm

Nordea ska slå igen portarna till sitt kontor på Folkungagatan. Anledningen är att banken vill satsa digitalt. – Jag tycker det är värdelöst, säger Ingvar Johansson, 84.

  • Publicerad 05:10, 4 okt 2019

Nordeas kontor i korsningen Folkungagatan och Nytorgsgatan är snart ett minne blott.

I november stänger banklokalen. Orsaken är digitaliseringen, som banken nu lägger miljarder på.

Vi anpassar oss till det beteende och den efterfrågan som vi ser hos våra kunder. Antalet kontor förändras i den takt som kundernas beteende förändras, skriver Mikaela Östman, presskommunikatör på Nordea i ett mejl. 

Beroende av kontor

Beslutet gillas inte av Ingvar Johansson, 84 , som vi träffar utanför banken. Han gör inte sina bankärenden på internet, utan på kontor.

– Jag tycker att det är dumt att stänga. Det är värdelöst. Det borde finnas kontor nära som man kan gå till, säger han.

Besvikna läsare har även hört av sig till Mitt i.

– Jag blir så arg. Det är en sådan viktig bank för många som inte har så lätt att ta sig någon annanstans, säger en läsare, som inte vill ha med sitt namn i tidningen.

Vad säger ni till kunder som är besvikna?

– Kunderna i dag vill möta oss var som helst, när som helst och ha nya digitala tjänster. Det gäller att hitta den rätta balansen mellan digitalt och personliga relationer. Men i dag kan personliga relationer också vara digitala, till exempel via rådgivningsmöten online, skriver Mikaela Östman på Nordea.

Kontoret stänger 15 november 2019. Kunderna hänvisas till Nordea på Katarina Bangata 13 (som dock inte hanterar kontanter), eller till något av bankens andra kontor i stan.  

Det finns just nu inte några planer på att avveckla andra Nordea-kontor i innerstan.