Varje dag när Asal och Homan går med sin 2-årige son till förskolan brukar de ta sig över vägen vid det markerade övergångsstället på Flygarvägen i Barkarby. Men sedan september i år är det borta. 

– Det känns inte tryggt att gå över vägen nu, säger mamman Asal. 

Pappa Homan Shoja har engagerat sig i frågan och legat på kommunen för att få ut ett svar på varför man tagit bort övergångsstället. 

– Det finns inget politiskt beslut om detta och jag har försökt få ut underlag på det här. Men det finns ingenting, säger han.

Han tycker att hela idén med att ta bort övergångsställen känns fel, särskilt när vägen används av barn på väg till förskolan. 

– Det känns konstigt att bara springa rätt över eftersom man ju lär barnen att gå över övergångsstället. Om man blir påkörd är det ju bara ens eget fel. 

Stor debatt på Facebook

Frågan om de försvunna övergångsställena i kommunen har skapat stor debatt i olika lokala grupper på Facebook. 

Men att ta bort övergångsställen är något som många kommuner i Sverige har gjort i många år.

– Det är så här alla kommuner jobbar, säger Dalibor Sentic, trafikplanerare på Järfälla kommun.

Ännu fler kan tas bort

Han säger att kommunen har tagit bort ett tiotal obevakade övergångsställen i kommunen – och att fler kan ryka.

– Det är en vanlig missuppfattning att man tror att obevakade övergångsställen är en trafiksäkerhetsåtgärd. Det är det inte. Det är en framkomlighetsåtgärd.

Kring millennieskiftet trädde den så kallade ”zebralagen” i kraft. Där framgår att syftet med obevakade övergångsställen är att öka framkomligheten för fotgängare vid vägar med mycket trafik, enligt Dalibor Sentic.

– Vi gör trafikmätningar på 220 platser runtom i kommunen och där trafiken är lägre tar vi bort övergångsställen. Det är inget som behöver ett politiskt beslut, utan det ingår i ramen för vårt uppdrag. 

Dalibor Sentic säger att obevakade övergångsställen ger upphov till en falsk trygghet och att forskningen har visat att gångtrafikanter löper större risk att skada sig eftersom många tappar fokus då de utgår från att bilar stannar. 

– Obevakade övergångsställen bjuder in till den situationen. Man slarvar med att titta åt båda hållen och att söka ögonkontakt med bilisten. 

Förskola spelar ingen roll

Kommunen har nu ersätt flera av övergångsställena med gångpassager, då forskning visar att passager utan skyltar och ränder i vägen är säkrare att passera eftersom det tvingar fotgängarna till att vara mer försiktiga, enligt Dalibor Sentic.

Huruvida ett övergångsställe ska finnas kvar eller bli till beror på trafikmängder men också om det finns tydliga ”målpunkter” på andra sidan, men det handlar inte om exempelvis förskolor som många tror.

– Det handlare snarare om gallerior, idrottsanläggningar eller sjukhus. Det ska vara en plats dit många i kommunen tar sig. 

Kan du förstå att många blir upprörda när man tar bort övergångsställen? 

– Jag hade kanske resonerat på samma sätt om jag inte var insatt, men vi jobbar med det här på daglig basis. Vi är sju kompetenta och erfarna trafikplanerare och trafikingenjörer som sitter på statistik och annat underlag. När vi förklarar hur det ligger till är det många som tror att det inte stämmer. Men människor kan känna sig säkra med att trafiksäkerheten är vår allra främsta arbetsuppgift. 

Borde ni informerat om detta innan övergångsställena togs bort?

– Det skulle vi kunnat göra.