På onsdagen kom Regeringen med ett skarpt förslag om att lägga ner Bromma flygplats för att kunna bygga bostäder på marken.

Fientlig politik, enligt ledande moderat

Beskedet togs inte emot med klang och jubel överallt. Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm, tycktes allt annat än glad över vad regeringen presenterade.

Enligt honom är det en "tillväxtfientlig politik i repris".

– Men dålig politik blir inte bättre för att den hackar som en repig gammal stenkaka. Än mindre när den bygger på en kris för resandet som följer av en djup pandemi, säger han i en kommentar.

https://www.mitti.se/nyheter/regeringen-vill-stanga-bromma-flygplats/repudu!WB9RoEqBe9w09AkIvA4Gw/

Kan bli en valfråga

Enligt honom bör Stockholm och Sverige bedriva en politik för ett modernt, grönt och levande flyg, inte en avvecklingsperson med uppdraget att släcka ned kommunikationer och konkurrenskraft.

– Om staten inte klarar av att driva flygplatser finns andra som kan göra det istället. Detta krattar för att flygets framtid i Stockholmsregionen blir en valfråga, säger Kristoffer Tamsons.

Osäkerhet hos finansborgarrådet

Enligt Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) har dock Swedavia ett avtal med Stockholm stad, vilket gör att frågan kanske inte kan lösas lika snabbt och enkelt som regeringen vill.

– För mig som företrädare för huvudstaden är det viktiga besked att det äntligen finns tydliga besked om Arlandas utveckling. Det har vi saknat under en lång tid. Samtidigt är det viktigt att svenskt inrikesflyg säkras, därför går det inte att diskutera en nedläggning av Bromma flygplats innan det finns en tydlig plan hur nationell och internationell tillgänglighet ska säkras, säger hon.

Swedavia sa dock så sent som i september att det inte var affärsmässigt motiverat att driva Bromma flygplats vidare.

https://www.mitti.se/nyheter/swedavia-inte-lonsamt-att-fortsatta-driva-bromma-flygplats/lmtin!9022409/