Varje år får gymnasieelever i Sverige testa starta ett eget företag.

Från ekonomiprogrammet på Danderyds gymnasium har man under det gångna året kokat ihop totalt 35 företag som under fredagen ska ställa ut och presentera sina företagsidéer via nätet.

Lite annorlunda från föregående år.

Danderydsborna Sofia Gyllfors och Caesar Katende har tillsammans med klasskamraterna Johan Kinch och Elias Hällestrand startat företaget ”Relightable”. Ett företag som säljer en laddningsbar tändare, istället för en gasdriven sådan.

Sedan i februari har de knåpat på sitt företag.

– Det har varit ett väldigt annorlunda år, än för andra företag tidigare år, säger Relightables vd, Sofia Gyllfors och Caesar Katende tillägger:

– Vi har fått arbeta extra hårt med hemsidan, och tänka lite annorlunda. Men det känns spännande att nu få ställa ut idag, säger han.

Totalt 33 företag

Under fredagen kommer totalt 35 UF-företag på Danderyds gymnasium ställa ut. Alla får var sitt klassrum, varifrån de sedan kan streama – för att möta kunder.

Elsa Spiik och Hannah Grundström har startat företaget Bebeanie tillsammans med klasskamraterna Hedda Thunberg, Frida Baggström och Molly Josephson. De säljer en mössa i hundra procent ull och som kommer i många färger. En del av intäkter skänks vidare till Alopeciförbundet – ett förbund för personer som har drabbats av den autoimmuna sjukdomen alopeci (håravfall).

– Det är en fråga som ligger oss varmt om hjärtat. Så vi tänkte att det passar bra ihop med att vi säljer en mössa, och kunna bidra till något större, säger Bebeanies vd, Elsa Spiik.

"Många vill stötta"

Ett vanligt år hade UF-företagen kunnat möta sina eventuella kunder på olika mässor, eller som på julmarknaden i Mörby centrum.

Eleverna berättar att det har gått bra ändå.

– Den 23 februari kommer även Älvsjömässsan hållas digitalt. Vi hoppas att kunna nå många då med. Annars tycker vi att det har gått bra med att nå ut på sociala medier och med hemsida. Många vill gärna stötta, särskilt här i Danderyd, säger Elsa Spiik.