Skål! Jonas Bergquist och Johan Pödra har ihop med Jonas lillebrorsa Stefan Varde dragit igång Solna bryggeri, hantverksöl med Solnatema är receptet. Foto: Stefan Källstigen

Hyllar Solnas filmhistoria med öl på popcorn

Öltrenden fortsätter växa – klart Solna ska ha ett eget bryggeri! Det tycker gänget bakom nya Solna bryggeri, där experimentlustan är på topp. Vad sägs om en öl med smak av popcorn, eller choklad?

  • Publicerad 14:39, 3 sep 2021

Drömmen är att öppna ett "taproom" här i Solna, där man brygger på plats och serverar direkt

Har du också funderat över hur lång tid det tar att poppa ett badkar fullt med popcorn?

Ölmakarna på Solna bryggeri vet. Varje burk av deras nylanserade ale innehåller nämligen ungefär 60 popcorn.

Svaret är en hel dag.

Idén med den udda tillsatsen poppade upp i huvudet på ölälskaren och Frösundabon Jonas Bergquist.

Efter en tids experimenterande i hemmabryggeriet i köket, jo då, fru och barn har överseende, håller han nu en burk Popcorn i handen.

– Majsen släpper ifrån sig socker och ger ölen en ganska speciell karaktär. En mjuk smak med en nyans av popcorn, säger han.

Ölen är en hyllning till den plats vi träffas på, Filmstaden.

– Vi tyckte det var kul att göra kopplingen till den långa filmhistoria som finns i Solna, det är häftigt när man tänker på att Greta Garbo och Ingmar Bergman verkat härifrån, säger Jonas.

Bryggeriet har funnits som idé i många år: varför har Solna inget eget bryggeri när intresset för hantverksöl växt så enormt?

Projektet tog fart i fjol när Jonas Bergquist som många andra körde hemkontor och fick tid över.

Lokalt ”taproom” är målet

Trots namnet är de första två ölsorterna bryggda i Småland. Där driver Jonas lillebror Stefan Varde bryggeriet Kvarngården.

Att till en början sköta tillverkningen på annan ort menar trion är rätt väg att gå.

– Att starta eget bryggeri kräver ganska avancerad teknik, med lokaler kostar det ett antal miljoner. Då har vi valt att helt fokusera på ölen i början och, när vi fått rull på det, flytta produktionen till Solna, förklarar Jonas Bergquist.

Burkarna är ren Solnaromantik – Blåkulla, Filmstaden och Koppartälten finns avbildade.

Etiketterna är ritade av Solna bryggeris tredje upphovsman Johan Pödra som är grafisk designer.

– Vi vill växa och verkligen göra avtryck i Solna. Drömmen är att öppna ett ”taproom” här i Solna, där man brygger på plats och serverar direkt. Ett härligt häng där ölen står i centrum, säger Johan.

1 000 liter har det blivit hittills. Ölen kan drickas på tre krogar i Solna, på en bio i stan och så finns de att beställa på bolaget.

Stout med choklad

Nya brygder med Solnatema bubblar redan. Ihop med chokladfabrikören CN
Chocolates i Råsunda håller de på att ta fram en stout med, just det, choklad. En fjärde sort, det blir en ipa, anspelar på solen i namnet Solna.

Jonas Bergquist står för recepten. Killarna, som alla har heltidsjobb och rattar bryggeriet på fritiden, hoppas
i framtiden kunna ägna mer tid åt öl – en trend de tror kommer att fortsätta växa.

För att sätta Solna på ölkartan, och för att ha roligt.

– Det viktiga är inte att tjäna pengar, då hade vi nog valt en annan bransch. Vi gör det här för att det är så kul och hoppas att folk tycker det vi gör är gott, säger Jonas Bergquist.