Trots att Henrik Gustafsson flyttade till 1940-talstvåan på Besmansvägen för mindre än två år sedan har han börjat se sig om efter nytt.

Han visar oss badrummet, eller "frysboxen" som han har börjat kalla det.

– Här får man vara glad om det är tio grader.

Nästa stopp är köket. På kvällarna brukar Henrik ställa in ugnen på 270 grader, öppna luckan och slå sig ner intill den.

Att berätta om situationen för hyresvärden SKB hjälper inte, menar han.

– I stället är det fel på en själv, de säger att man har möblerat fel. Men husen är helt enkelt gamla och uppvärmningen hänger inte med.

Henrik brukar spola varmvatten i flera minuter innan han känner sig manad att vistas i badrummet. Så även grannen Magnus, som också har ställt in en kupévärmare som egentligen ska vara i bilen.

Nyligen mätte han 17 grader i sin lägenhet. När vi besöker honom har han precis inhandlat ett extra element.

– Draget från fönstren är det jobbiga. Då spelar det ingen roll att det är varmt på en punkt i lägenheten.

"Ska kunna hålla värmen"

Enligt SKB ska temperaturmätningar göras i mitten av rummet. Målet är minst 20 grader i samtliga deras lägenheter.

Madeleine Brisère, förvaltningschef på SKB, medger att temperaturen kan vara lägre vid fönstren då det kan dra där. Sådant går att lösa genom tätning, föreslår hon.

Något fönsterbyte eller större renovering är däremot inte på gång i Henriks och Magnus kvarter.

– Vi ska kunna hålla värmen i våra lägenheter. Vi har hus som är äldre än de här, och som inte har bytta fönster, säger Madeleine Brisère.

https://www.mitti.se/brommadirekt/otrevliga-overraskningar-nar-visningar-stoppas-i-pandemin/repufp!DAUsCfJjrnS0pf7lpfCQ/

Johan Uhrbom är också en av dem som fryser på Besmansvägen. Även han har haft kontakt med SKB.

– De ska fixa nere vid tröskeln. Om det löser problemet så är det väl bra.

Själv tror han dock att mer behöver göras. Som "prio ett" nämner han just nya fönster och balkongdörrar.

I ett tiotal år säger han sig ha påtalat kylan för hyresvärden.

– De är så nonchalanta, det stör mig. Det är inte så att det inte finns pengar, och vi bor i skitbilliga lägenheter dessutom.

20-gradersmål

Att SKB skulle jobba långsamt är inget förvaltningschefen Madeleine Brisère vill påstå.

– Våra fastighetsskötare kontaktar våra hyresgäster om inte samma dag så oftast vardagen efter en felanmälan.

Att behöva spola varmvatten eller sätta på ugnen för att slippa frysa är "absolut inte" rimligt, tycker Madeleine Brisère. Enligt henne ska varken hyra eller husets ålder spela roll för SKB:s 20-gradersmål.

Om det trots åtgärder fortsätter att vara kallt är hennes uppmaning: fortsätt felanmäla.

Finns det något SKB kan göra bättre i de här frågorna?

– I vissa lägenheter har vi referensgivare. Vi har också drifttekniker som regelbundet undersöker systemen. Jag tycker att vi gör det vi kan och försöker alltid åtgärda så fort som möjligt om det blir fel.