Reder ut. Hur kör man egentligen i Västerorts trafikkluringar? Trafiklärare Tom Wahlberg på Brommarondellens trafikskola, tog med oss på körlektion och rätade ut frågetecken. Foto: Mikael Andersson

Hur #¤!% ska vi köra egentligen?! Vi reder ut Västerorts trafikfällor

Finns det något som gör en så arg bakom ratten som andra bilförare? Men kanske är det inte alltid ”de andra” som gör fel. Vi tog en tur med körskolelärare Tom Wahlberg för att reda ut vad som gäller vid några av Västerorts klurigaste trafikplatser.

  • Publicerad 17:40, 7 jun 2017

Det kommer ofta in folk till oss som vill veta hur det faktiskt ligger till med olika trafikregler

Handen på hjärtat, hur många gånger har du diskuterat alla fel folk gör i Brommaplansrondellen? Eller om det verkligen är högerregeln som gäller på smågatorna i Vällingby?

Vi bad Tom Wahlberg på Brommarondellens trafikskola att ta en tur med oss för att reda ut ett och annat frågetecken vi har om hur man tar sig fram på bilvägarna i Västerort på rätt sätt.

Vill veta hur det ligger till

Tom har jobbat som trafiklärare i 11 år och vi är helt klart inte de första som, trots körkort, behöver vägledning.

– Det kommer ofta in folk till oss som vill veta hur det faktiskt ligger till med olika trafikregler, säger han.

Vi beger oss ut med start i den ökända Brommaplansrondellen. Trots att man haft körkort i nästan ett decennium smyger sig nervositeten på när Tom sitter bredvid med anteckningsblocket i högsta hugg. Skulle man bli godkänd idag?

Jag kanske inte har händerna på klockan tio i två på ratten. Men jag tycker att jag kör bra och att det är alla andra som gör fel. Men så tänker ju alla. Är det därför missförstånd uppstår?

– Vissa har slutat bry sig, skiter i allt och bara kör. Andra gör fel på grund av rädsla, säger Tom.

Störst går först, eller?

När vi kastar ut frågan om trafikkluringar i Västerort på sociala medier rasslar det till i kommentarsfälten.

Högerregeln driver förare till vanvett till exempel. Eller som någon uttryckte det, ”högerregeln – för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt”.

För låt oss vara ärliga, hur många kör istället på ”jag kör på större vägen” och gasar på?

– Du kan kalla det för en moralisk huvudled när man kommer på en stor väg med anslutande mindre vägar. Den som kommer från en mindre väg och ska ut på den större måste sakta in. Då blir det den som saktar in som får vänta, säger Tom och fortsätter:

– Jag kan tycka att regelsystemet borde uppdateras. Folk följer ju inte högerregeln, så varför ska man ha den?

Mer skyltning behövs

Annars är mer skyltning en lösning för att slippa såna här gråzoner, menar han. För trafiken är faktiskt full av dem. Inte ens körskolelärare är alltid överens om hur man ska bete sig.

– Det är något vi diskuterar nästan varenda dag. Det kan handla om allt möjligt, det är som med juridik – samspelet i trafiken är en tolkning hela tiden, säger Tom.

Efter en dryg timmes körning har vi testat kluriga situationer från Bromma ut till Vällingby. Om undertecknad skulle bli godkänd idag? Jo då, men ”öva lite på rondellkörningen och kör inte så hårt”. Puh.

Helt ok att ta heeela Brommaplansrondellen i ytterfil

Det är helt ok att ligga i ytterfil heeeela varvet runt i Brommaplansrondellen. Foto: Google earth, Digital globe

Det här gör folk vanligtvis fel:

– Folk kör för fort, både efter sin egen och andras förmåga. Och så är man inte tydlig med var man ska och placerar sig på rätt sätt, säger Tom Wahlberg.

Såhär ska du göra:

1. Eftersom det inte finns några skyltar som säger något annat så är det faktiskt okej att ligga i ytterfil hela varvet runt. Däremot är det skillnad på vad du bör och vad du får göra. Du gör livet lättare för dig själv och får gladare medtrafikanter om du lägger dig i innerfilen när du ska åka längre i rondellen.

2. Du är faktiskt skyldig att blinka höger när du ska ut ur en rondell. Däremot måste du inte blinka vänster för att visa att du ska fortsätta runt i rondellen.

– Men man bör göra det, det underlättar väldigt mycket, säger Tom Wahlberg.

Först kör först – så enkelt är det

Ingen högerregel här inte, först till kvarn får köra. Foto: Google earth, Digital globe

Där Västerled möter Djupdalsvägen finns en av få fyrvägskorsningar i Stockholm där alla förare möter varsin stoppskylt.

Det här gör många fel:

Många stannar inte ordentligt vid skylten...

– Det är inte särskilt svårt att stanna kan man tycka, men det är många som slarvar med det, säger Tom Wahlberg.

...och utgår från att det är högerregeln, eller störst går först, som gäller.

Så här ska du göra:

Stanna ordentligt vid stop-märket och glöm högerregeln – det är faktiskt först till kvarn som får köra här. Så var ärlig med dig själv även om du sitter i en enorm SUV – var det den lilla Skodan som kom först till stoppet? I så fall – släpp fram den.

Högerregeln vs. utfartsregeln, så avgör du

Skattegårdsvägen är faktiskt ingen huvudled, även om många tror det. Foto: Google earth, CNES / AIRBUS

Det är mycket smågator att passera runt Vällingby centrum. Här blir folk tokiga, om inga andra vägmärken finns, är det högerregel eller utfartsregeln som gäller?

Ångermannagatan ner mot Skattegårdsvägen är ett typexempel, där passerar man flera små gator på vägen.

– Den regeln är jätteknepig. Finns det en skylt som berättar vad gatan heter så är det en väg. Då är det med stor sannolikhet högerregeln som gäller, säger Tom Wahlberg och tillägger:

– Med ett undantag: Om det finns en upphöjd trottoarkant, som man måste passera för att komma ut på vägen, då är det automatiskt utfartsregeln som gäller.

Och där Ångermannagatan möter Skattegårdsvägen är det faktiskt högerregeln som gäller, även om många som kör på Skattegårdsvägen tycker att de kör på huvudled.