Fullsmockade bussar och för få avgångar. Så lydde sundbybergarnas dom när Mitt i följde med några av dem på en tur i Ursvik med buss 504.
Snart ett år senare är det fortfarande många som tycker att busstrafiken inte möter behovet i stadsdelen.
En missnöjd Ursviksbo startade häromveckan en namninsamling. I det digitala uppropet skriver vederbörande att förseningar i rusningstid utgör nästan mer regel än undantag och att situationen utgör en säkerhetsrisk för dem ombord.
"Personer med barnvagn, rullator eller rullstol har inte en tillstymmelse till chans att komma på bussen dessa tider på dygnet. Resande tvingas stå alldeles för nära dörrar och förare utan möjlighet att kunna hålla i sig ordentligt", står det.
Kommer inte på
Hallonbergaren Larissa Brown är en av dem som har skrivit på namninsamlingen. Eftersom hon har barn som går i skolan i Ursvik har även hon fått bekanta sig med linje 504.
– Flera gånger har vi fått åka med nästa buss för att det var fullsatt på väg hem från skolan, säger hon.
I skrivande stund har namninsamlingen skrapat ihop nära 500 underskrifter.
– Jag tycker att det är alldeles för lågt, med tanke på hur många som klagar på problemet, säger Larissa.
Sundbybergs stadsmiljö- och trafiknämndsordförande Martin Solberg (MP) delar kritikernas uppfattning:
– Kollektivtrafiken till och från Ursvik är inte tillräcklig. Jag har själv skrivit på namninsamlingen.
För snart ett år sedan sade han att Sundbybergs stad förde diskussioner med SL om en förändring i området. De samtalen pågår fortfarande och Martin Solberg är försiktig med att ge några detaljer om vad som sker i dem.
Besked till våren
Samtidigt upplever SL:s resenärer en förbättring när det gäller trängseln, jämfört med hur det såg ut i våras. Det skriver SL:s presskommunikatör Sophie Gunnarsson till Mitt i, med hänvisning till bolagets kundundersökningar.
"Vi följer dock trafikutvecklingen och har för tillfället en pågående dialog tillsammans med trafikutövaren och Sundbybergs kommun för att undersöka möjligheten att införa mer trafik till Ursvik", fortsätter hon.
Det, skriver Sophie Gunnarsson, skulle i sin tur kunna ske under 2026.
Ett slags facit är att vänta till våren. Då skickar SL och regionen ut sin stora kollektivtrafiksremiss till kommunerna.
– Min förhoppning är att ytterligare bussar till och från Ursvik står med i den remissen, säger Martin Solberg.
Varför har inte staden och SL nått en lösning vid det här laget?
– Den här processen var en av de första jag påbörjade när jag tillträdde som nämndordförande. Tyvärr tar sådana här processer mycket längre tid än man vill.