Saxar i prydliga rader. Skäggborstar, trimmers och allsköns hårvård. Här, en halvtrappa ned på Råsundavägen, hyr Ted Hedström en friserstol.
I veckan har han hittills klippt ett tiotal barn och några vuxna och ansat ett och annat skägg. En sak skiljer sig mot vanliga veckor: han har inte tagit betalt.
– För flera barn har det varit första gången de är hos frisören. Att få håret klippt och sen välja en sprayfärg, det har varit världens grej!
30 gratisklippningar
Tuffa tider råder. Var tionde barn bedöms leva i ekonomisk utsatthet. Det har fått Ted att klura en del på hur han själv kan dra sitt strå till stacken.
Han berättar att han själv växte upp under enkla förhållanden. Han förstår den press en förälder kan känna inför att fixa vardagsutgifterna, och en önskan att kunna ge sitt barn det som kompisarna får.
Som en klippning.
– Jag insåg att det kan vara mitt sätt att bidra.
Han skrev ett inlägg i Facebookgruppen Familjehjälpen Stockholm och släppte 30 gratis klipptider.
– Det blev fullbokat direkt, berättar Ted.
En del av veckans besökare bor i Solna, andra har kommit mer långväga, från Nynäshamn och Tumba. Ted hoppas att fler salonger ska bjuda in. "Det är en så enkel sak att göra, com verkligen uppskattas".
Stefan Källstigen
Att klippningarna de facto är en förlustaffär för egen del är inget han fäster vikt vid.
– Det kostar mig lite tid men jag ser det inte som någon stor uppoffring. Jag fick ett sms från en mamma till två pojkar som jag klippte, hon skrev att det var svårt att förklara hur mycket det betydde så mycket för dem. Det går in i hjärtat.
AIK banade väg
Ted Hedström bor söder om stan, i Trångsund.
Att han sökte sig till Solna beror på närheten till AIK Fotboll. Där är Ted verksam som så kallad SLO, en slags supporterfunktion för klubbens herrar och damer.
På salong Pitchou har han jobbat i ett år. Innan han utbildade sig till barberare var han barnskötare.
– Efter tolv år på förskola kände jag att det var dags för något nytt. Jag har alltid tyckt det är kul att klippa, har klippt mina bröder och mig själv. Varför inte testa?
Det sociala med yrket, att snicksnacka med kunder, gillar Ted också.
Däremot inte att stå i centrum och vara med i tidningen, medger han leende och berättar att han blev övertalad av sin fru.
– Min förhoppning är ju att det här ska spridas, så att fler salonger hakar på.
Bjuder in fler branscher
Ted har taggat utmaningen i sociala medier med #klippforgladje, men kanske kan företagare i fler branscher inspireras att bidra? Han planerar redan nu för en ny omgång gratisklippningar till behövande.
– Nästa gång tänker jag ha fokus på barn, kanske söka samarbete med en förening för ensamstående med barn, säger han.
Ted Hedström känner stort engagemang för barn i ekonomisk utsatthet. Han jobbade på förskola i tolv år innan han blev barberare.
Stefan Källstigen