Att prata med en anställd kan låta som världens enklaste sak. Samtidigt finns det nog många människor som kan vittna om att chefer misslyckas med just detta. Retorikern Serena Mon de Vienne vet det bättre än de flesta. Som utbildad retoriker har hon tränat en mängd ledare, från vd:ar till officerare och politiker.

Det kan därför tyckas självklart att just hon skrev boken om hur samtal ska gå till, men det var inte alls självklart att det skulle bli en bok.

– Det finns så mycket samtal som är svåra att navigera och leda framåt. Jag har sökt av marknaden för att se vad det finns för något att hålla i och det visade sig vara ganska spretigt. Att skriva ner det här blev ett sätt att strukturera upp mina dagliga dialoger, berättar hon.

Processen tog tid. Serena kunde inte bara börja skriva. Massor av research gick in i arbetet.

– Jag ville krocktesta allting och se att det verkligen ger resultat. Jag utbildar ledare varje vecka och jag har stött och blött de här stegen såväl som samtalsteknikerna. Jag har letat överallt, studerat på universitet, gått olika utbildningar.

– Samtidigt har jag varit försiktig med att säga: Gör så här. Det finns så många parametrar att ta hänsyn till.

Vad har du fått för reaktioner på boken?

– Många samtal på arbetsplatserna är jobbiga och det är många som känner sig lättade av de upplever att de har större möjlighet att påverka.