Hotelldirektör Carina Svedin på Hotell Quality Winn i Haninge. Foto: Stefan Källstigen

Hon hoppas kunna vända hotellets mardrömssituation

Konferenserna och middagsbokningarna ställdes in, frukosten och lunchen stängdes – all personal sades upp. Nu hoppas Haninges hotelldirektör att det vänder. – Det blir nog aldrig som förr – men vi ser försiktigt optimistiskt på hösten, säger Carina Svedin.

  • Publicerad 08:02, 7 sep 2020

Det var nyrenoverat, kedjan hade tagit in ett nytt krogkoncept, man hade prisats för tillgängligheten och after work-kvällar hade lanserats.

Det anonyma förortshotellet i Haninge hade blivit elegant över en natt.

Sedan slog pandemin till.

Alla konferenser och middagsbokningar ställdes in. De anställda varslades och sades upp.

Det är ett nytt normalläge

Carina Svedin, Quality hotell winn

Det uppfräschade Quality hotell winn blev ödsligt.

– Vi tror aldrig det blir som förr igen. Vi måste nog anpassa verksamheten till ett nytt normalläge, säger hotelldirektören Carina Svedin nu.

Det är ett halvår sedan coronan drog in – och hotellkedjorna har drabbats värst av alla.

Osäker framtid

Och den tunga utvecklingen har fortsatt. I augusti och september har hotellen i Stockholm haft ett bokningstapp på 75 procent, enligt en analys av Visita, berättade Dagens industri i augusti.

Hur det nya normalläget kommer se ut är svårt att säga, menar Carina Svedin.

– Det jag kan säga är att vi såklart hoppas på ett fullt hotell och många gäster i framtiden, säger hon.

Hotelldirektör Carina Svedin. Foto: Stefan Källstigen

Carina Svedin gick i mars ut och bönföll kunder och Haningebor att stötta hotellet. Folk uppmanades att köpa med luncher och middagar hem.

Och det gjorde de.

– Symbolvärdet att stötta varandra har varit så viktigt. Det har verkligen värmt oss – och vi är så glada och tacksamma, säger Carina.

Ska återanställa

Nu är frukostbufféerna – och sedan i förra veckan, även lunchen – tillbaka på hotellet. Kommer man utifrån och vill luncha rekommenderas man dock att boka bord.

– Vår situation är fortfarande ansträngd. Men vi ser försiktigt optimistiskt på hösten. Vi börjar återanställa medarbetarna nu och hoppas kunna återanställa de flesta. Det svåra är att anpassa verksamheten och driften till den ojämna efterfrågan, säger Carina.