Höjt pris på SL-kortet – det blir nya kostnaden

Priset på SL-kortet höjs. Från och med 2020 får du betala 930 kronor för ett månadskort.

  • Publicerad 05:00, 10 okt 2019

Här är alla nya priser för 2020

Obs. Börjar gälla den 3 januari 2020

Enkelbiljetter

Köpt med reskassa: 37 kronor – Höjs med 6 kronor.

25 kronor för reducerat – Höjs med 3 kronor.

Köpt i appen, spärr/automat, hos ombud eller som engångskort: 37 kronor – Sänks med 8 kronor.

25 kronor för reducerat – Sänks med 6 kronor.

Köpt kontant hos konduktör: 50 kronor för vuxna – Sänks med 14 kronor.

34 kronor för reducerat – Sänks med 8 kronor.

Periodbiljetter

24 timmar: 155 kronor – Höjs med 25 kronor.

105 kronor för reducerat – Höjs med 15 kronor.

72 timmar: 310 kronor – Höjs med 50 kronor.

210 kronor för reducerat – Höjs med 140 kronor.

7 dagar: 405 kronor – Höjs med 67 kronor.

270 kronor för reducerat – Höjs med 45 kronor.

30 dagar: 930 kronor – Höjs med 40 kronor.

620 kronor för reducerat – Höjs med 30 kronor.

90 dagar: 2 700 kronor – Höjs med 120 kronor.

1 810 kronor för reducerat – Höjs med 110 kronor.

365 dagar: 9 770 kronor – Höjs med 460 kronor.

6 550 kronor för reducerat – Höjs med 310 kronor.

Skolbiljetter

Skolbiljett vårtermin: 980 kronor – höjs med 40 kronor

Skolbiljett hösttermin: 770 kronor – höjs med 30 kronor

Skolbiljett 90 dagar: 610 kronor – höjs med 30 kronor

Skolbiljett 120 dagar: 730 kronor – höjs med 30 kronor

Fritidsbiljett vårtermin: 1 020 kronor – höjs med 40 kronor

Fritidsbiljett hösttermin: 860 kronor – höjs med 40 kronor

Fritidsbiljett 90 dagar: 730 kronor – höjs med 30 kronor

Fritidsbiljett 120 dagar: 790 kronor – höjs med 30 kronor

Är prishöjningen okej?

Foto: Pekka Pääkkö.

Siv Martinez-Conde, Gröndal:

– Ja, det är okej tycker jag. Jag använder mitt kort väldigt mycket och tycker att det för det mesta går riktigt bra. Smärtgränsen för mig som pensionär ser jag vid 650 kronor.

Foto: Pekka Pääkkö

Mika Lättman, Södertälje.

– Nej, jag tycker att det är negativt. Det borde vara billigare så att ännu fler åker kollektivt och inte bil.

Foto: Pekka Pääkkö.

Jacob Lapidus, Aspudden:

– Höjningen är okej, men om man prioriterade kollektivtrafiken jämfört med vägbyggen ännu mer så hade en höjning kanske kunnat undvikas.

Foto: Pekka Pääkkö.

Hiroyaki Hattori, Östermalm:

– Det är okej för mig. Jämfört med i Japan är det mycket billigare att resa kollektivt här. Men det är också olika skattesystem och så vidare.