Matvaror till en tredjedel av det vanliga priset för den med sämre ekonomi, minskat matsvinn och tillfällen för arbetsträning – Matmissionen är Stockholms Stadsmissions koncept för så kallade "social supermarkets": matbutiker som har andra syften än att göra finansiell vinst.

– Vi fokuserar i stället på samhällsvinster, som att minska både fattigdom och mat som slängs, och att få ut människor i arbete. Vi är så glada att få öppna i Kista, säger Johan Rindevall, chef på Matmissionen.

Han berättar att organisationen sett ett stort behov av en butik i just Järvaområdet, och säger att de blivit nedringda sedan de gick ut med att de skulle öppna.

– Priserna på mat ökar, folk får mindre pengar i plånboken, tyvärr. Vårt långsiktiga mål är att inte behöva finnas eftersom vi varken vill att det ska finnas matsvinn eller matfattigdom, att man inte har råd att äta varierat olika slags råvaror, men så länge det är så är vi glada över att kunna hjälpa till, säger han.

"Gör en enorm skillnad"

Förra veckan slog den efterlängtade butiken upp i Kista galleria, vid norra ingången. Här kan medlemmar (se faktaruta) nu boka tid för att handla för medlemspriser. Personer som inte är medlemmar får också komma och shoppa, men då till ordinarie pris.

– För mig gör det en enorm skillnad. Jag har ingen ersättning, jag jobbar inte, så det är väldigt bra. Det är fin kvalitet på varorna, samma slags grejer som på de stora kedjorna, berättar Nura, som bor i närheten.

Hon har varit medlem i nästan fyra år och hittills handlat på butiken i Jakobsberg. Att de nu öppnar i Kista är en vinst.

– Nu blir det ännu närmre och enklare. Jag är jätteglad. Det här butiken är väldigt fin. Tänk dig – utan mjölk kan man inte leva sitt vanliga liv, men den har blivit så mycket dyrare. Här kostar en och en halv liter fem kronor. Det kanske inte låter som en stor skillnad, men det betyder så mycket för mig och andra, säger hon.

Ska räcka till alla

Genom samarbeten med i princip alla kedjor och aktörer i dagligvarubranschen får Matmissionen donerade produkter som annars riskerar att slängas. De köper inte in några produkter alls.

Medlemmar handlar genom att boka tid. Kistabutiken tar emot 15 personer varje medlemsinsläpp, och det är ett insläpp per kvart.

Huzeyfe Dölek är butikschef i Kista, och ser fram emot att kunna göra skillnad på platsen, berättar han.

– Efter att ha insett hur stort behovet är i Järva så känns det enormt roligt att äntligen få komma hit. Det är redan fullbokat för medlemmar i nästan en vecka framöver. Vi släpper tider ungefär en vecka framåt, säger han.

Medlemmar får handla till nedsatta priser för max 300 kronor i veckan, och varje person får ta ett visst antal varor av varje sort, så att det ska räcka längre.

– Vi kommer ha fyra till fem fast anställda, och plats för 15 personer som arbetstränar. Det kommer vara mycket folk i rörelse och väldigt roligt, vi ser fram emot att komma igång ordentligt, säger Huzeyfe Dölek.