Rydberg. Viktor Rydbergs högstadieelever får plugga hemifrån för att få skolan ska få kontroll på smittspridning på skolan. Foto: Mikael Andersson

Högstadium stängt efter smittspridning av covid-19

Förra veckan tvingades Viktor Rydbergs högstadium i Djursholm att stänga skolan efter att flera smittats av covid-19. En förälder riktar kritik mot skolledningens förebyggande arbete.

  • Publicerad 16:48, 4 dec 2020

Viktor Rydbergs samskola stängdes förra veckan och gick helt över till distansundervisning efter smittspridning bland personal och elever på högstadieskolan.

Förra fredagen förlängdes stängningen.

– Det är ett beslut som har tagits i samråd med smittskyddsläkare. Vi har haft en snabb smittspridning på en begränsad del av skolan, säger Lotta Nordgren, rektor på VRS Djursholm.

– Det är både bland elever och personal. Men beslutet togs när det började sprida sig i personalgruppen.

Beslutet om stängningen gällde fram till tisdagen den 8 december.

"Spreds som en löpeld"

En vårdnadshavare på skolan är kritisk till hur skolan har skött det förebyggande arbetet – och menar att det har varit svårt för eleverna på skolan att hålla avstånd.

– Vi varnade skolan för det här för en månad sedan, att barnen inte höll avstånd. Det spreds plötsligt som en löpeld. Nu är vi sjuka hela gänget hemma, säger föräldern som vill vara anonym.

– Vi har varit extremt försiktiga och undvikit social umgänge och hållit oss isolerade. Smittkällan är tveklöst från skolan. Man kunde ha gjort det här bättre från skolan.

Rektor Lotta Nordgren menar att de har gjort vad de kan.

– Vi har följt de allmänna riktlinjerna och Folkhälsomyndighetens råd. Vi har haft särskilda matscheman, spridit ut på lektionerna, informerat om god handhygien och haft handsprit tillgängligt för eleverna.

Hon säger att det var lättare att hålla distans under våren då gymnasiet hade distansundervisning.

– Men under hösten har alla varit här och den ekvationen har inte alltid gått att få ihop. Vi har inga andra skollokaler än de här.

Lotta Nordgren berättar att de känner sig väl förberedda att hålla undervisning på distans.

– Vi är digitala, alla elever har dator, och fördelen att de flesta har uppkoppling hemma och att det finns goda förutsättningar med distansundervisning. Sedan tycker vi självklart att det är mycket bättre med undervisning på skolan med personal och elever på plats.