OVÄNTAD. Akvarellmålning kräver mod. "Man har inte den kontroll som i akryl och olja där inget oväntat händer och man kan måla ett täckande lager till om det blivit fel", menar Björn Bernström. Foto: Stefan Källstigen

Hilleshögs akvarellstjäna vill ha svärta i landskapsidyllen

Han är punkaren från Hultsfred som hamnade i Hilleshög och blev en av Sveriges största akvarellkonstnärer. Mälaröarnas idylliska landskap har blivit hans lokala signum, men själv föredrar han svärta.

  • Publicerad 16:44, 19 sep 2022

Jag har målat många busskurer, de har jag blivit lite känd för.

Kastar man en sten från ytterdörren hamnar den på Max Martins sommarveranda. Men inne i den stora salen på Hilleshögs gamla skola spelas det mer punk än pop.

– Musiken är viktig. Den och målningen ger till varandra, säger Björn Bernström.

Han är uppväxt i Hultsfred, på tiden då musikvärldens giganter landade där några dagar varje sommar.

– Jag skålade i sodavatten med Emmylou Harris och minglade med Joe Strummer backstage. Farsan har suttit och ätit soppa med Lemmy och Van Morrison. Alla jobbade på Hultsfredsfestivalen, berättar han.

Själv spelade han i ett punkband, och steget från punkrock till akvarellmålning är oväntat kort.

– Jag vill ha svärtan, både i musiken och i målningen. En målning kan vara tekniskt fin, utan att en enda cell i kroppen vibrerar när jag ser den. Jag behöver det skeva, det som skaver.

SNABBT. Där akryl och olja är statiskt och långsamt, ett lager-på-lager arbete som tar tid och är mer metodiskt, är akvarell omedelbart. "Man måste jobba med pappret och vätan och pigmenten, och kan ha 30 sekunder på sig innan pappret är för torrt och färgen stagnerat." Foto: Stefan Källstigen

PROCESS. Björn Bernström jobbar med spray för att driva färgerna över det blöta pappret och med hårtork för att få till den perfekta fuktigheten. "När pappret nästan torkat behöver man irritera pigmenten". Foto: Stefan Källstigen

November är bästa årstiden för landskapsmålning, tycker han, då dis och dimma ger gråa och blå toner.

– Jag har målat mycket uppe i Lofoten och där finns den där svärtan. Höga berg bryter av horisonten, det blänker i sjöarna, tonerna är dämpade.

När han blev inbjuden att hålla en konstkurs i Chicago såg han samma svärta.

– Där var det skyskraporna som bröt av horisonten och gav blänket i bilden, men det är samma färger som i Lofoten. Jag tycker om det där mörka, det dystopiska, apokalyptiska.

Han har rest mycket med sitt måleri och hållit kurser i bland annat Australien, Italien, Kanada och USA. Miljöerna har gett inspiration till nya motiv och färgskalor.

– Jag kan penseltekniken för en svensk granskog, men när jag var i Australien första gången och skulle måla eucalyptus så var det något helt annat. Jag fick köpa rosa färg för att återge miljön, det hade jag inte ens tänkt tanken att använda tidigare.

MÅLNING. På sina konstkurser möts Björn Bernström ofta av att folk vill måla av. "Men naturen är felkomponerad. Som konstnär ska du möblera om och lyfta motivet. Ett landskap kan ge startskottet, men sen måste målningen ta över." Foto: Stefan Källstigen

Men trots resorna finns Mälaröarna fortfarande i hans målningar. Här finns korparna som bor vid återvinningsstationen i Skå, ett ödehus i Sånga-Säby, den slingrande vägen ner till Hilleshög med en hög, mörk himmel över.

– Och jag har målat många busskurer, de har jag blivit lite känd för. Ett år under Konstringen var det en kö utanför ateljén, av folk som ville ha en busskursmålning.

Han har varit en punkt på Konstringens karta sedan 2003. Länge var han den allra längst norrut på Färingsö men nu finns det utställare i Prästnibble, Harholmen och Stjärtnäs.

– Konst och kultur är stort här ute, och världen är liten. Det är som ett litet Hultsfred.

RUTINERAD. Björn Bernström har varit med i Konstringen sedan 2003. Och trots att han ställer ut konst och håller konstkurser runt hela världen är just denna lilla cirkel viktig. "Att bjuda in till sin ateljé hemma är helt annorlunda än att hänga en utställning i en konsthall. Det betyder jättemycket med det lokala stödet.” Foto: Stefan Källstigen

LOKAL. Så här ser Färentunavägen ut i Björn Bernströms tolkning. Foto: Björn Bernström

Detta är Konstringen:

Sista helgen i september varje år öppnar konstnärer på 32 olika platser på Mälaröarna upp sina ateljéer för besökare.

På lördagen den 24:e och söndagen den 25:e mellan klockan 11.00 och 17.00 är ateljéerna öppna.

På Ekebyhovs slott hänger också en samlingsutställning som öppnar på fredagen.

En karta över alla utställningsplatser finns att hämta på olika plater i kommunen, bland annat på biblioteken.

Visa merVisa mindre

Ödesveckor väntar för trattkantarellen på öarna

Nyheter Intensivt regn ställer till det Några sorter kom tidig i år. Men Mälaröarnas svampplockare kan behöva passa på om de gör några fynd. Vill vädergudarna annat kan det bli ont om svamp resten av hösten.måndag 3/10 17:01

Väktarnas nya uppgift: Släcka lampor

Nyheter Så ska det sparas på el i Stockholm För att klara av elkrisen i Stockholm i vinter ska ett paket av olika lösningar sättas in. Bland annat får väktare till uppgift att hålla koll på lampor som är tända i onödan.måndag 3/10 8:43

Berget i Stenhamra som byggde Stockholms gator

Nyheter Ett helt samhälle uppstod och försvann på några decennier 1884 köpte Stockholms stad ett berg i skogen på Färingsö för att bryta sten till stadens gator. I bergets skugga växte en hel värld upp. 50 år senare försvann den, lika snabbt som den dykt upp.fredag 30/9 15:22