I oktober fick Herrängsbon Henrik Isaksson en p-bot på 1 100 kronor sedan han felparkerat på Fruängsplan, vid Fruängens centrum.

Som många andra hade han missat p-förbudsskylten när man kör in i området, en skylt som innebär att det bara är tillåtet att parkera på de uppritade p-platserna i mitten av Fruängsplan. Längs med centrumbyggnaden och muren har man hittills inte fått parkera.

– Ändå står det alltid bilar där. Det är många som inte förstår att det är p-förbud där och som får böter. Det känns väldigt onödigt, säger Henrik Isaksson.

Mitt i träffar Hans Isaksson på Fruängsplan en råkall eftermiddag i april. Det är fullt både på den lagenliga parkeringen och på sträckorna där p-förbud råder. Kanske för att många inte känner till förbudet, kanske för att de trotsar det eftersom det råder brist på p-platser.

350 000 kr i böter

Risken är förstås att man får böter. På bara något år har p-böter för cirka 350 000 kronor delats ut här, till bilister som parkerat där förbud råder.

Men nu är det slut med det. I vår hävs p-förbudet, på Henrik Isakssons initiativ.

– Jag skrev till trafikkontoret och berättade att jag tyckte att det var fel med ett p-förbud här. Jag blev väldigt väl bemött och en utredning startade. Den tog tid men nu har jag fått beskedet att trafikkontoret gör som jag föreslog, säger han.

Henrik Isaksson är nöjd med att hans engagemang lönade sig och därför uppmanar han andra medborgare att höra av sig till myndigheter om sådant de tycker känns fel och orättvist.

Uppmanar till engagemang

Hans engagemang i p-frågan är både privat och politiskt.

– Sedan ett par år är jag aktiv i Medborgerlig samling och kandiderar till kommunfullmäktige. Trafiksituationen i Stockholm är en av partiets fokusfrågor. Vi är till exempel emot reduceringen av p-platser. Det är fel att dra ner på dem när elbilarna blir fler, säger han.

"Säkerheten viktigast"

På trafikkontoret förklarar utredaren Emma Gullberg varför man nappade på Henrik Isakssons förslag.

– För oss är trafiksäkerheten och framkomligheten det viktigaste. När vi utredde frågan såg vi att de inte försämras om parkering tillåts. Då underlättar vi gärna för Fruängsborna genom att skapa fler p-platser. Parkeringssituationen är ju ansträngd i Fruängen.

Sträckan där det blir nya p-platser är totalt cirka 60 meter lång. Det innebär att det blir tio nya p-platser. Trafikkontoret ritar upp dem under våren. Innan det är klart råder fortsatt förbud.