– Jag har aldrig varit hos kunderna i den ena kommunen som de har registrerat mig hos, säger en tidigare anställd som uttalar sig.

Valfriheten i hemtjänsten skulle öka kvaliteten och gynna småföretagande. Men samtidigt släpptes fuskare och kriminella in i hjärtat av den svenska välfärden. Resultatet blev – i en rad fall – slavliknande arbetsvillkor, hemtjänst som inte utförs, och kommuner som luras på miljonbelopp.

Det framgår av boken Hemtjänstmaffian där författarna har kartlagt fusket och kan belägga att minst 66 fuskande hemtjänstföretag har slängts ut från Sveriges kommuner sedan 2013.

Hos två brukare samtidigt

Ett företag som trots kommunernas egna kontroller har kommit undan med fusk är Agdas hemtjänst som utför hemtjänst i Stockholms stad och som fram tills nyligen också fanns i Sollentuna och Upplands Väsby.

Kommunens tidsrapporteringssystem, där anställda på Agdas registrerat när de varit hemma hos en brukare, ligger till grund för kommunens ersättning till hemtjänstföretaget och för vad brukaren betalar för sin hemtjänst.

Men granskningen visar att samma person vid fem tillfällen har registrerats hos två olika brukare i två separata kommuner – samtidigt.

Dåliga arbetsförhållanden

Före detta anställda på företaget vittnar om att dubbelregistrering är vanligt, och att det bara är ett av flera av företagets sätt att fuska.

Dessutom vittnar de om mycket dåliga arbetsförhållanden. De flesta i företaget är timanställda och Agdas anställer gärna billig personal som inte har bott så länge i Sverige, som inte är bra på svenska och har dålig koll på sina rättigheter, enligt vittnesmål i Hemtjänstmaffian.

Lokaltidningen Mitt i har upprepade gånger sökt vd:n och styrelseordföranden för Agdas hemtjänst, Ghion Wessman, men utan att få svar.