sesam. Porten öppnas när Afshin Nori knappat in dubbla koder i hemtjänstens låssystem. Foto: Mikael Andersson

Hemtjänsten: "Lita på oss"

Förra veckans artikel om att hemtjänsten installerar digitala lås till sina kunder gav reaktioner i sociala medier. Här svarar de på frågorna..

  • Publicerad 11:53, 14 jun 2021

Hemtjänsten har sedan i höstas infört digitala lås hos sina kunder.

Det underlättar för personalen som slipper bära omkring på nycklar och snabbare kommer fram vid larm. Men en tredjedel av bostadsrättsföreningarna som tillfrågats tvekar att införa dem, vilket vi berättade om i förra veckan.

– Vi är väldigt bekymrade över att de inte litar på oss när vi säger att vi sköter allting. Vi vill ju inget hellre än att folk ska känna sig trygga i sina hem, säger hemtjänstchef Helena Jernberg.

– Avtalen, särskilt när det gäller återställande, har varit knepigt skrivna, säger Mikko Valojää, styrelseledamot i bostadsrättsföreningen Haga.

Där var man inledningsvis orolig för att själva behöva ta bort de digitala låsen när de inte behövs längre och undrade vem som skulle underhålla dem om de krånglade.

– Men nu har vi nya och bättre avtal. Jag förväntar mig att kommunen följer dem.

Försäkringsbolag godkänt

På Facebook undrade en läsare om de är godkända av försäkringsbolagen.

– Det på kundernas dörrar är godkänt. Det som sitter på porten är också det, svarar Afshin Nori, som ansvarar för de digitala låsen.

Andra trodde att det ändå kommer att behövas fysiska nycklar om systemet inte fungerar.

– Nej, det behövs inte om vi har digitala lås hos kunderna. Men det finns några kunder som inte vill ha digitala lås och då kan vi inte tvinga dem.