Hemtjänstbolag fuskade 100 gånger – kastas ut ur kommunen

Nackas avtal med hemtjänstbolaget Ideal vård och service sägs upp. Det föreslår kommunens äldreenhet. En granskning har visat omfattande fusk, genom att samma personal registrerat kundbesök i flera kommuner samtidigt. – Det är mycket allvarligt, säger Ann-Sophie Holgersson, chef på äldreenheten.

  • Publicerad 18:15, 10 feb 2020

Granskningen inleddes i december, sedan två andra kommuner tipsat om fusk med hemtjänstföretagets kundbesök.

Samma personal ska ha registrerat besök hos kunder i Nacka – och vid samma tidpunkt i Sollentuna eller Upplands Väsby.

– Tillsammans med de andra kommunerna har vi suttit ner och jämfört dagar. Då har vi sett att man varit inloggad i två eller tre kommuner samtidigt, berättar Ann-Sophie Holgersson, enhetschef på äldreenheten i Nacka.

Fusket utgör avtalsbrott, menar äldreenheten, och föreslår att avtalet med Ideal vård och service sägs upp.

Kan ha pågått länge

Enligt granskningen har fusket varit omfattande. Under perioden april till december 2019 har mer än 100 dubbelbesök upptäckts. Kommunen misstänker att det skett vid fler tillfällen än så.

– Men vi har inte tittat längre tillbaka än april. Det vi har sett räcker för att vi ska bedöma det här som ett allvarligt avtalsbrott, säger Ann-Sophie Holgersson.

Hur har kunderna drabbats av det här?

– Vi har inte fått några klagomål. Vår bedömning är att kunderna har fått hjälp. Men vi kan inte säkerställa att de fått hjälp rätt tider, av personal med rätt kompetens eller att företaget har följt biståndsbesluten, säger Ann-Sophie Holgersson.

Har 85 kunder i Nacka

Ideal vård och service har cirka 85 kunder i Nacka.

Kommunen kommer att kontakta de berörda kunderna och uppmana dem att välja ny utförare av hemtjänst.

– Det är ytterst beklagligt men vi kommer att hjälpa dem att byta om de behöver hjälp.

Skyller på enskilda medarbetare

Mitt i har upprepade gånger sökt företrädare för Ideal vård och service, som inte har svarat. Enligt Nacka kommun skyller företaget på enskilda medarbetare.

– Men vi hävdar att ägarna är ansvariga, säger Ann-Sophie Holgersson.

Granskning i höstas visade inga brister

Nacka kommun gjorde så sent som i höstas en ordinarie kvalitetsgranskning av Ideal vård och service. Då framkom inga större brister.

Vad säger det här om era kontrollmetoder?

– Det här handlar om systematiskt fusk som är mycket svårt att upptäcka. Det som är positivt är att vi nu tillsammans med de andra kommunerna har lyckats hitta det.

Flera månaders uppsägningstid

Politikerna i äldrenämnden väntas i nästa vecka ta det formella beslutet om att säga upp avtalet.

Äldreenheten föreslår att företaget får en uppsägningstid till 31 maj.

– De har många kunder och kunder med stort hjälpbehov. Det blir svårt för andra företag att ta över så många kunder på kort tid, säger Ann-Sophie Holgersson.

Både Upplands Väsby och Sollentuna har redan sagt upp sina avtal med Ideal vård och service.

Fakta

Har många kunder i Nacka

Med cirka 85 kunder är Ideal vård och service den sjunde största utföraren av hemtjänst i Nacka kommun.

Företaget har varit verksamt i Nacka sedan 2015 och nuvarande ägare tog över 2018.

Totalt har kommunen avtal med 19 hemtjänstföretag.

Källa: Nacka kommun, äldreenheten
Visa merVisa mindre