Staden kommer att polisanmäla hemstjänstföretaget Hedaz omsorg för bedrägeri. Genrebild. Foto: Mostphotos

Hemtjänst tog betalt utan att vårda – polisanmäls för bedrägeri

Stockholms stad har hävt avtalet med hemtjänstföretaget Hedaz omsorg i Enskede-Årsta-Vantör. Staden kommer nu att polisanmäla bolaget med anledning av de brister som upptäckts, rapporterar Kommunalarbetaren.

  • Publicerad 15:45, 4 sep 2019

Den 26 augusti hävde Stockholms stad avtalet med hemtjänstföretaget Hedaz omsorg med omedelbar verkan. Detta efter att stora brister, bland annat i tidsregistreringen, uppdagats, rapporterar Kommunalarbetaren.

Bolaget, som är baserat i Årsta, har haft ett 40-tal kunder i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdel.

Enligt staden ska hemtjänstföretaget ha gjort manuella tidsregistreringar där vissa besök har registrerats som längre och flera kortare besök har slagits ihop till ett långt. Detta har lett till att kunderna inte har fått de insatser som de har rätt till och att man tagit för mycket betalt av staden.

Polisanmäls för bedrägeri

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning kommer nu att polisanmäla hemtjänstföretaget för bedrägeri.

– Man har ju på ett bedrägligt sätt tidsregistrerat ärenden som man inte har utfört och rapporterat in för mycket tid. Det är ju ett avancerat fusk, säger Leif Kananen, äldreomsorgschef i Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsförvaltning, till Kommunalarbetaren.

Brister har också upptäckts i nyckelhanteringen och det har saknats aktuella genomförandeplaner för kunderna. Enligt staden har bolaget även frångått reglerna om veckovila och inte betalat in till de anställdas tjänstepension.