Monica Alsén tränar armstyrka med ett trx-band, knutet runt en ek. Hon är jätteglad över träningspassen. Foto: Sacharias Källdén

Hemmajobbare gymmar ihop på lunchen

När gymmen stänger gäller det att hitta nya sätt att träna på. På Mästarbacken samlas grannarna en gång i veckan, för att hålla flåset uppe och bryta ensamheten. "Jag älskar det här! Det är bara att gå ut genom dörren och vara med", säger Kajsa Nygren.

  • Publicerad 07:00, 14 nov 2020

Jag älskar det här! Det är bara att gå ut genom dörren och vara med.

Klockan är strax före 12. Vid boulebanan uppe på Mästarbacken i Mälarhöjden strömmar pulshöjande musik från en mobiltelefon. Runt omkring gymmar en grupp kvinnor för fullt.

Sit ups, indianhopp, armhävningar, plankträning, benböj och step ups – den halvtimmeslånga cirkelträningen innehåller tuffa övningar, både för muskler och hjärta.

– Men alla kan vara med, oavsett form. Det är bara att delta efter sin egen förmåga. Det viktiga är att den här träningen är bra för hela kroppen, säger Anna Steneholm, redo för en dust med trx-bandet, som hon har knutit runt en ek.

Monica Alsén, Anna Steneholm och Kajsa Nygren värmer upp. Foto: Sacharias Källdén

Det var Anna Steneholm som drog i gång cirkelträningen, för en dryg månad sedan. Hon skickade ut en intresseförfrågan i radhusområdets Facebookgrupp med tanken att det säkert fanns fler som hon – sådana som undviker gym i pandemitider och som sitter mycket ensamma hemma och jobbar.

Det gjorde det.

– Jag älskar det här! Det är bara att gå ut genom dörren och vara med. Det är ju bara 20 meter hemifrån, säger Kajsa Nygren med en nick mot radhuslängan tvärs över vägen.

Kajsa Nygren kämpar med "plankan". Foto: Sacharias Källdén

Välkommet avbrott

Hon arbetar med marknadsföring på Stockholms hamnar och har suttit hemma ända sedan i mars. Det går bra, tycker hon, men blir lite ensamt ibland. Gympasset på boulebanan är ett välkommet avbrott.

Karin Blomdahl, som sluter upp en bit in i passet, håller med.

– Jag har jobbat hemma sedan i mars. Det funkar bra med digitala möten men jag har blivit lite lat och får allt svårare att ta mig ut. Då är det här jättebra, säger hon.

Karin Blomdahl har tagit med ett hopprep och kör ett eget extra pass med det. Foto: Sacharias Källdén

Instagram inspirerar

Gänget brukar ses en gång i veckan, på morgonen eller runt lunch. Kallelsen går ut på Facebook några dagar i förväg. Sedan är det bara att dyka upp. Anna Steneholm håller fast vid vissa övningar men hittar också nya efter hand.

– Jag får inspiration på Instagram. Där finns det mycket att hitta, det är många som lägger ut sina övningar, säger hon.

Som mest har nio motionärer sammanstrålat. Den här dagen gymmar sex kvinnor till hitlåtar på Spotify. När det säger "kling" är det dags att byta station. 45 sekunders gymmande och 15 sekunders vila är modellen.

Anna Steneholms handskrivna lappar ger instruktioner vid varje station. Foto: Sacharias Källdén

Pensionären Monica Alsén är äldst i gänget och jätteglad över träningspassen.

– Det är bra att Anna ger oss en spark i baken! Det är så lätt att bli sittande inne under pandemin. Det lär inte bli bättre innan ett vaccin finns, säger hon.

Kan pågå länge

Cirkelträningen uppe på Mästarbacken har blivit ett nytt sätt att träna på, och en ny umgängesform för grannarna. Tanken är att den ska fortsätta så länge pandemin pågår. Men det kan bli längre än så.

– Jag tror att människor kommer att jobba hemifrån mer, även när coronapandemin är över. Då finns det ju anledning att fortsätta att träna tillsammans här, säger Anna Steneholm.

Det är full fart på boulebanan under den intensiva halvtimmen. Foto: Sacharias Källdén

Kallelsen går ut via lokal Facebookgrupp

Aktuellt: Grannar på Mästarbacken i Mälarhöjden kör gympass tillsammans en gång i veckan. Utomhus, förstås.

Initiativtagare: Anna Steneholm fick idén och lade ut en intresseförfrågan i bostadsrättsföreningens Facebookgrupp för en dryg månad sedan.

System: En kallelse till passen går ut på Facebook några dagar i förväg. Alla i föreningen är välkomna och kan gymma efter ork och förmåga.

Modell: Cirkelträning med 45 sekunders träning vid varje station och 15 sekunders vila däremellan. Anna Steneholm ser till att det blir en bra mix av styrke- och konditionsövningar.

Visa merVisa mindre