Sedan tidigare är det känt att Hässelby hembygdsförening vill bevara banvallen och järnvägsviadukten som ligger vid dagens återvinningscentral. Ifrån viadukten tömde soptågens vagnar förr ur sitt Lövsta-avfall.

I ett nytt brev till mark- och miljödomstolen som ska bedöma om det nya kraftvärmeverket får byggas och drivas på platsen tar hembygdsföreningen upp fler byggnader i Lövsta som är värda att bevara. Bland annat vagnverkstaden, kontoret och kajen i småbåtshamnen.

– Generellt sett kan kulturhistoriska och arkitektoniska aspekter ha betydelse när vi avgör mål, säger Katarina Winiarski Dol, rådman på domstolen.

Stadsbyggnadskontoret vill riva byggnaderna

Enligt stadsbyggnadskontoret som jobbar med en ny detaljplan för området är inriktningen att riva samtliga byggnader. Kontoret bedömer att detta skulle ha små negativa konsekvenser för kulturmiljön.

Stadsplaneraren Martin Forsberg berättar att vagnverkstaden och kontoret ligger i vägen för det nya kraftvärmeverket och att viadukten ligger illa till för den nya återvinningscentralen.

"Olämpligt med skyddad byggnad i området"

– Viadukten ligger egentligen mitt i nya återvinningscentralens område. Att ha en skyddad kulturmiljöbyggnad på ett område där man hanterar farliga ämnen och kör med lastbilar är kanske inte heller så lämpligt, säger Martin Forsberg.

Putte Vallin som är ledamot i hembygdsföreningen efterlyser vilja från stadens sida och hoppas att i alla fall en del av viadukten sparas.

– Sophanteringen i Lövsta är ju det som byggt hela Hässelby. Innan fanns bara ett och annat torp, säger han.

Vill spara vagnverkstaden

Föreningens ordförande Lars Hannéll vill att man även överväger att spara delar av gamla vagnverkstaden och kontoret.

– Det händer ju ibland att man sparar en fasad eller integrerar gammalt material.

Vagnverkstaden och kontoret måste rivas men Stockholm Exergi tar kulturhistorien i beaktning menar bolagets hållbarhetschef Ulf Wikström:

– Vid en rivning av byggnaderna föreslår vi att en plan för återvinning och återbruk av material tas fram, säger han.

Den gamla kajen som byggdes av stenhuggare från Kyrkhamn ger han förhoppningar om att de ska kunna flytta.

Vill berätta historien

Stockholm Exergi påpekar att historien kring Lövsta överhuvudtaget är värd att berättas för allmänheten då Hässelbys framväxt varit beroende av sophanteringen.

– Vi föreslår därför att ett skyltprogram tas fram för att i bild och text återberätta anläggningens historia, säger Ulf Wikström.