– Tittar vi bakåt så ser vi att det har funnits brister i förvaltningen, men då var den mer centraliserad och på distans. Sedan den 1 september i fjol har vi en ny organisation med mer lokal närvaro. Områdeschef, uthyrare, förvaltare och fastighetstekniker sitter i lokalkontor i Husby – det är inte långt bort, säger han.

Hyresgästerna har haft synpunkter på tillgängligheten, men även där har Hembla förbättrat sig förklarar Mikael Röjdemark.

– Vi hade problem med långa svarstider och bristande återkoppling under 2018 och 2019 då vi hade central kundservice. Men de senaste tre månaderna har vi under tre minuter i svarstid i snitt.

Ska vara 20–21 grader

När det gäller underhållet har Hyresgästföreningen tagit emot klagomål från sina medlemmar på bland annat vattenläckor, kalla lägenheter och trasiga hissar som blir stående i veckor.

– Vattenläckor inträffar. Husen är inte nya. Det viktiga är att vi gör rätt och åtgärdar det. När det gäller värmen har vi haft mycket felanmälningar om kalla lägenheter, men det har vi tagit tag i nu under vintern. Vi har bytt termostat och stamventiler och gjort injustering på systemet så att det ska bli jämnare värme.

Hemblas mål är att det ska vara 20–21 grader i alla lägenheter, förklarar Mikael Röjdemark.

– Har man inte det så görs service, säger han.

Renoverar vid omflytt

En annan sak som hyresgästerna har varit kritiska till är att Hembla renoverar sina lägenheter vid omflytt, något som gör att det upplevs som att det ständigt pågår arbete någonstans i huset.

– Antingen renoverar man vid omflytt eller så får folk flytta ut och man renoverar alla lägenheter på en gång. Fördelen med att göra det vid omflytt är att man inte tvingar någon att flytta på grund av höjd hyra. Nu blir det en ny lägenhet enligt dagens standard och sedan hyr vi ut den via bostadsförmedlingen. Men visst låter det under renoveringen, i alla fall under de dagar vi bilar badrum och river.

Ytterligare en sak som Hyresgästföreningen tog upp i sitt brev till kommunen är den otrygghet som hyresgäster upplever av att deras hus säljs med jämna mellanrum, vilket innebär byte av värd med allt vad det innebär.

Men det behöver inte Hemblas hyresgäster på Malmvägen oroa sig för, enligt Mikael Röjdemark.

– Nej, vi ägs numera av Vonovia och de har ett evighetsperspektiv i sitt ägande. Det kräver långsiktig och bra förvaltningskvalitet. Vi är med i fastighetsägarföreningen i Sollentuna och vi jobbar med trygghet och andra bosociala frågor, säger han.

Planerar inga köp

Anledningen till att Hyresgästföreningen skrev brevet var för att uppmana kommunen att inte sälja fler fastigheter till Hembla, apropå att två etapper återstår av utförsäljningen av cirka 2 000 av Sollentunahems lägenheter som fullmäktige tog beslut om 2016.

https://www.mitti.se/nyheter/hyresgaster-pa-malmvagen-salj-inte-till-hembla/repuda!AUVVKl6OZ@kF7v4p6D9Vew/

Kommunstyrelsens ordförande Henrik Thunes (M) kunde inte kommentera den delen av brevet eftersom kommunen just nu är inne i en process där man säljer nästa paket, med cirka 450 lägenheter i Häggvik och Tureberg.

Men Mikael Röjdemark är inte förhindrad att uttala sig. Och oavsett om det finns fog för hyresgästernas oro eller inte så kan han ge dem ett lugnande besked:

– Hembla planerar inte att lägga bud på några av de fastigheter som Sollentunahem är på väg att sälja, säger han.