
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) i korsningen Ringvägen/Hornsgatan. Han är glad att miljözonen är på plats. Foto: Lisa Bonnichsen
Fakta
Helldén kollar in nya miljözonen – nu börjar förbudet
Från och med nu är miljözonen på Hornsgatan verklighet. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) besökte gatan under morgonen för att kolla in de nya skyltarna. Men frågan är hur förbudet kommer att efterlevas.
- Nyheter
- Publicerad 04:55, 15 jan 2020
Hornsgatan blir inte bara Stockholms utan Sveriges första miljözon för personbilar någonsin.
Den 15 januari införs de nya reglerna vilket innebär att bensin- och dieselbilar måste ha de senaste utsläppsklasserna för att få färdas här.
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) var på plats under morgonen för att syna de nya skyltarna.
– Det känns jättebra att stå här vid Sveriges första miljözon för lättare fordon. Hornsgatan är den gata som har haft sämst luft och som det varit mest problem med. Det kommer att minska utsläppen, säger han.
Borgarrådet är pepp på den nya miljözonen, och tror den kommer ha effekt för att få renare luft i stan. Foto: Lisa Bonnichsen
Polisen ansvarar för kontroll
Ansvaret att kontrollera att förbudet följs ligger på polisen – inte kommunen. Polisen har sagt att de inte kommer prioritera miljözonen.
Hur tror du att förbudet kommer att efterlevas?
– Majoriteten av trafikanterna följer reglerna som vi har satt upp, det märker vi när vi gör andra trafikändringar som när vi sänker hastigheten.
Helldén har tidigare pratat om att staden borde införa vakter som kan bötfälla bilister som gör fel. Men det finns ingen prognos för om och när detta ska införas.
– Vi ligger på regeringen för att få tillstånd.
Grannar tror att trafiken ska öka markant på intilliggande smågator, vad säger du till dem?
– När dubbdäcksförbudet infördes blev det ingen överflyttning till intilliggande gator. Samma tror vi gäller nu. Behöver man vanemässigt köra på Hornsgatan köper man kanske en ny bil.
– Vi är ljusår från att uppfylla miljömålen i staden.
Daniel Helldén
Den nya miljözonen på Hornsgatan blir nog kvar minst några år, tror Daniel Helldén. Foto: Lisa Bonnichsen
Effekter ska utvärderas
Senare under våren ska trafiken på Hornsgatan och intilliggande gator mätas för att mäta om miljözonen har effekt på utsläppen.
En stor elektronisk tavla ska sättas upp i korsningen Ringvägen och Hornsgatan där man kan följa utsläppen live.
Vad krävs för att ta bort miljözonen på Horngatan igen?
– Vi är ljusår från att uppfylla miljömålen i staden. År 2022 skärps reglerna för miljözonen och det vore intressant att följa vad det har för effekt.
Så miljözonen blir kvar till 2022?
– Något annat har jag svårt att se. Vi ska utvärdera när mätresultaten kommer senare i vår.