Trafikborgarråd. Daniel Helldén, Miljöpartiet. Foto: pressbild

Helldén: Handelsplatsen borde aldrig ha byggts

Handelsplatsen var ett misstag, menar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). Samtidigt varnar Trafikverket för bristande trafikanalys vid ett annat stort sköndalsbygge.

  • Publicerad 17:39, 20 maj 2022

Den högljudda kritiken från Sköndal har nått stadshuset.

– Jag har varit där och tittat hur det ser ut. Det är inte bra, trafiksituationen är besvärlig, medger Daniel Helldén (MP) för Mitt i.

Hans bild är att kombinationen av nya bostäder och en handelsplats blivit för mycket för vägarna i Sköndal.

– Vägnätet så som det ser ut i området klarar inte att svälja både och. Det var en felplanering att lägga två stora köplador här, säger han

Du menar att de aldrig borde ha byggts?

– Ja, det får jag nog säga.

Miljöpartiet röstade emot handelsplatsen i stadsbyggnadsnämnden 2014, liksom S och V. Trafiken var ett av skälen.

I stadens egen trafikanalys drogs dock slutsatsen att framkomligheten skulle bli ”godtagbar”.

Hur kunde analysen bli så fel?

– Det finns ett problem att man inte alltid samkör analysen av trafiknäten med stora exploateringsprojekt. Man har inte tittat tillräckligt noga på hur hela vägnätet runtomkring hänger ihop, säger Daniel Helldén.

Nu ligger handelsplatsen där, och du är trafikborgarråd. Vad vill du göra för att förbättra situationen?

– Det är klart att vi måste lösa situationen på något sätt. Det handlar om att kraftigt förbättra kollektivtrafiken i området. Där måste stat, region och kommun ta ett ordentligt grepp tillsammans, säger han och nämner den kommande ombyggnaden av av bussbytespunkt Norra Sköndal som exempel.

Varning för repris

Statliga myndigheten Trafikverket är å sin sida inte jätteimponerat av Stockholms stad. Myndigheten varnar för bristande analys av hur den nya stadsdelen Stora Sköndal kommer att påverka de stora vägarna runt omkring.

Formuleringarna borde få varningsklockor att ringa i Sköndal:

”Det är avgörande att arbetet med denna och kommande detaljplaner ... konkretiserar arbetet ytterligare gällande hur transporterna till och från området ska klaras”, skriver Trafikverket i ett remissvar.

Daniel Helldén säger att han inte har läst Trafikverkets synpunkter, och väljer att gå till motangrepp:

– Trafikverket fokuserar på biltrafik och är inte superbra på att bromsa den, säger han.

Handelsplatsens företag har fått nog av bilkaoset