Med god planering går det i teorin att använda SL-bussar för att få vardagen att fungera i kommunens ytterkanter. Men i praktiken är det en helt annan sak, menar Joanna Dickinson som bor på Helgö.

– Det är förseningar, inställda turer, tekniska fel, förare som säger att de ”inte hittade någon buss i garaget”. Och det händer oftast på kvällarna när det inte är några bilköer. Man kan inte lita på att bussen ska komma, säger hon.

Beroende av SL-trafiken

Hon har ingen bil så när hon och hennes två barn, 11 och 13 år, ska ta sig till och från jobb, skola, vänner och badmintonträningar så är det bussar som gäller.

– Vi kan gå hem från Nyckelby och det fungerar när det är ljust. Men från Träkvista är det långt och vägen är för farlig för att vi ska kunna cykla, säger hon.

Många förseningar beror på att bussar fastnat i trafiken på sin väg genom stan. För det är inte depån i Tappström som är hjärtat i öarnas kollektivtrafik, pumpen i blodomloppet är snarare Brommaplan. Och de stora riskerna för infarkt finns längst Ekerövägen, i Bromma och genom Solna.

Anslutning väntar inte

– Ibland har vår anslutningsbuss hunnit dra när 176 eller 177 väl kommer fram till Tappström. Arriva verkar ha väldigt tajt schema för chaufförerna, det tycks inte finns något utrymmen för flexibilitet, säger hon.

– Som när Tappströmsbron fastnade nyligen, då gick det inga bussar från Tappströmsgaraget ut mot Adelsö heller. Det måste gå att ha ett nödschema för de situationerna.

Utöver pålitligheten behöver turtätheten också öka vissa tider, tycker Joanna Dickinson. På helgerna är det till exempel ett par timmars uppehåll i tidtabellen för bussar bortanför Träkvista, dit går ingen buss alls på kvällen när folk vill ta sig hem.

– Det är så klumpigt. Det går två stora bussar till Kaggeholm och Adelsö vid 19. Sedan går det inte någon buss alls förrän 21. Det borde gå att hitta fiffiga lösningar på det, som inte behöver bli dyrare, som att sprida ut tidtabellen eller köra med mindre fordon när det inte är rusning, säger hon.

För kollektivtrafiken behöver bli bättre om det ska gå att övertyga folk i Ekerö kommun om att de inte behöver en eller helst två bilar per hushåll, menar hon.

– Kan man inte lita på bussen så vill folk inte släppa bilen. Visst, vi bor på landet och kan inte räkna med mer än en buss i timmen mestadels, men det måste vara pålitligt. Det måste fungera som man blivit lovad.