Hej då macken – vi ses inte mer

Den har stått där sedan mitten av 50-talet men nu är det adjö med gamla macken Allé Service. I stället ska ett nytt Sundbyberg växa fram.

  • Publicerad 01:15, 15 dec 2020

Grävskoporna maler monotont på i bråten vid Järnvägsgatan där vintersolen lyser som starka strålkastare. Av den gamla och gula bensinmacken Allé Service finns inte mycket kvar.

För vintern 2020 sker något historiskt som fortsätter byta gamla Sundbyberg mot det nya. Den gamla bensinmacken, där så många Sumpanbilar tankats och lagats genom åren, försvinner och marken blir etableringsyta för Trafikverkets arbete med att gräva ner järnvägen.

– Det är en ikonisk byggnad som har sitt ursprung i ett industrisamhälle som blev möjligt tack vare att järnvägen byggdes, säger Sara Widås, projektledare för Sundbybergs nya stadskärna.

– När de större industrierna flyttade ut på 70-talet var den småskaliga kvar och nu är delar av den på väg bort också. Så rivningen är symbolisk för ett Sundbyberg i förändring.

Fest. En inbjudan till invigningen av macken 1955. Foto: Alexander Edsvärd/Alltomsundbyberg

Allé Service byggdes 1954 av Erik Karlsson och var från början en BP & Gulfmack som invigdes 1955 under festliga former. Under 60-talet tog Urban Pettersson över och drev sedan macken och bildverkstaden under flera decennier år innan han också flyttade ut för några år sedan.

Mackens existens har varit hotad flera gånger tidigare och när de aktuella planerna på att riva macken blev kända startades 2015 en namnlista för att stoppa rivningen.

Att macken inte sparas är enligt Sara Widås för att Trafikverket behöver platsen för att kunna gräva ner spåren.

 Skälet att vi inte flyttar den till en annan plats är att byggnaden har en för enkel konstruktion som inte mäktar inte med det. Byggnaden är inte robust nog att flytta.

Löfströms allé sett från Järnvägsgatan 1910. På höger sida är platsen där Allé Service sedan kom att byggas. I bakgrunden skymtar till höger Sundbybergs Gård (Sundbybergs vagga), till vänster Sieverts Kabelverk. Foto: Foto Sundbybergs stadsmuseum

Att macken nu är borta beror såklart på att Mälarbanan byggs ut och får fyra spår som grävs ner i tunnlar under Sundbyberg. Ni vet säkert också att ovanpå allt ska stadskärna byggas ihop, få nytt grönt stråk, ett nytt stationshus och runt 1 500 bostäder.

– Det blir en lång process som kommer att märkas, säger Sara Widås.

Idébild. Så här ska det bli. Visionsbild Västerut vid korsningen Järnvägsgatan och Starrbäcksgatan. Korsningen kan utformas som en entré och förlängning av Marabouparken. Foto: Illustration: Sweco Architects

För lång kommer processen att vara. Först ska Trafikverket gräva ner spåren i tunnlar – ett arbete som planeras att börja 2024 och som sedan tar åtta år att slutföra.

När spåren grävs ner kan staden sätta igång med att bygga om och ihop stadskärnan. När detta kan börja ske är inte klart, men några bostäder byggs inte före 2030, berättar Sara Widås.

Men även om Allé Service nu rivits hoppas staden att den nya stadskärnan kommer att betyda mycket positivt och att Sundbyberg som industrisamhälle präglat av järnvägens barriär går till historien, och ett sammanhängande Sundbyberg möjliggörs.

– Det är alltid en smärtsam process med förändringar, men det innebär också möjligheter för nya starka kvaliteter i framtiden. Som säkrare skolvägar och miljöer för barn, en hållbar hantering av dagvatten och trygghetsarbete. Det är syftet med processen, säger Sara Widås, att skapa ett grönt och sammanhängande Sundbyberg. 

Projektledare. Sara Widås är med vid rivningen. Foto: Stefan Källstigen

Stora planen är klar

Det stora planprogrammet för nya stadskärnan är redan godkänt av politikerna.

Projektet är sedan nedbrutet i fyra mindre detaljplaner varav den första som sträcker sig längs järnvägsöverdäckningen planeras att går ut på granskning våren 2021.

Den västra detaljplanen, där platsen för Allé service ingår, planeras att gå ut på samråd under slutet av 2021.

Visa merVisa mindre

Allé Service 2016 när planerna på att riva den gamla macken hade fått Anki Appelblad att starta en protestlista. Foto: Jonas Carlsson

Att semla eller inte semla – det är frågan

Nyheter Smarrig bulle väcker känslor Fastlagen infaller först i februari, men det har ingen betydelse för dagens gudlösa semmelälskare. Är det något att jämra sig över? Måltidsforskaren Richard Tellström tycker inte det.fredag 22/1 16:40

Fotbollsderbyn redan i februari på Tele2

Sport Gnaget mot Bajen, Dif och BP i minicup Stockholmlagens damer mäter krafterna direkt i en försäsongscup på Tele2 i februari. – Det ger oss möjlighet att förbereda oss för den kommande allsvenska säsongen på ett mycket bra sätt, säger Anne...torsdag 21/1 1:15