Grävskoporna maler monotont på i bråten vid Järnvägsgatan där vintersolen lyser som starka strålkastare. Av den gamla och gula bensinmacken Allé Service finns inte mycket kvar.

För vintern 2020 sker något historiskt som fortsätter byta gamla Sundbyberg mot det nya. Den gamla bensinmacken, där så många Sumpanbilar tankats och lagats genom åren, försvinner och marken blir etableringsyta för Trafikverkets arbete med att gräva ner järnvägen.

– Det är en ikonisk byggnad som har sitt ursprung i ett industrisamhälle som blev möjligt tack vare att järnvägen byggdes, säger Sara Widås, projektledare för Sundbybergs nya stadskärna.

– När de större industrierna flyttade ut på 70-talet var den småskaliga kvar och nu är delar av den på väg bort också. Så rivningen är symbolisk för ett Sundbyberg i förändring.

Allé Service byggdes 1954 av Erik Karlsson och var från början en BP & Gulfmack som invigdes 1955 under festliga former. Under 60-talet tog Urban Pettersson över och drev sedan macken och bildverkstaden under flera decennier år innan han också flyttade ut för några år sedan.

Mackens existens har varit hotad flera gånger tidigare och när de aktuella planerna på att riva macken blev kända startades 2015 en namnlista för att stoppa rivningen.

Att macken inte sparas är enligt Sara Widås för att Trafikverket behöver platsen för att kunna gräva ner spåren.

 Skälet att vi inte flyttar den till en annan plats är att byggnaden har en för enkel konstruktion som inte mäktar inte med det. Byggnaden är inte robust nog att flytta.

Att macken nu är borta beror såklart på att Mälarbanan byggs ut och får fyra spår som grävs ner i tunnlar under Sundbyberg. Ni vet säkert också att ovanpå allt ska stadskärna byggas ihop, få nytt grönt stråk, ett nytt stationshus och runt 1 500 bostäder.

– Det blir en lång process som kommer att märkas, säger Sara Widås.

För lång kommer processen att vara. Först ska Trafikverket gräva ner spåren i tunnlar – ett arbete som planeras att börja 2024 och som sedan tar åtta år att slutföra.

När spåren grävs ner kan staden sätta igång med att bygga om och ihop stadskärnan. När detta kan börja ske är inte klart, men några bostäder byggs inte före 2030, berättar Sara Widås.

Men även om Allé Service nu rivits hoppas staden att den nya stadskärnan kommer att betyda mycket positivt och att Sundbyberg som industrisamhälle präglat av järnvägens barriär går till historien, och ett sammanhängande Sundbyberg möjliggörs.

– Det är alltid en smärtsam process med förändringar, men det innebär också möjligheter för nya starka kvaliteter i framtiden. Som säkrare skolvägar och miljöer för barn, en hållbar hantering av dagvatten och trygghetsarbete. Det är syftet med processen, säger Sara Widås, att skapa ett grönt och sammanhängande Sundbyberg.