Hedengrens. Bokhandlare Magnus Pusch och personalen på Hedengrens bokhandel har kvalat upp ärmarna och sköter städningen själva för att spara pengar under pandemin. Foto: Pekka Pääkkö/Arkivbild

Hedengrens städar själva för att överleva

De skurar golven själva, och flyttar snart in i en mindre lokal. Men om anrika Hedengrens bokhandel ska överleva – med själen i behåll – måste det vända snart. "Det är viktigt för oss att vaccineringen kommer igång ordentligt", säger Magnus Pusch.

  • Publicerad 16:06, 19 feb 2021

Under snart ett års tid har Hedengrens bokhandel tappat mellan 30 och 50 procent av sin omsättning. Men de vägrar ge upp.

– Vi försöker överleva och sparar så mycket vi kan. Vi har sett över alla avtal som går att se över och städar bokhandeln själva, säger Magnus Pusch.

För mer personal kan de inte säga upp, om de ska leva vidare med själen i behålll.

– Vår poäng är att vi ska tillhandahålla ett stort utbud och då går det inte att slimma hur mycket som helst.

Den 1 april flyttar Hedengrens till andra lokaler. De ligger också i Sturegallerian, med ingång från Grev Turegatan.

Bakgrunden är egentligen de kommande renoveringarna, men tajmingen för bytet till en mindre och därmed billigare lokal är perfekt.

Härom veckan fick de information från Tillväxtverket om nya stöd som är möjliga att söka. Men för Hedengrens, som fortfarande väntar på utbetalningen för permitteringar från i höstas, innebär de långa ledtiderna en osäkerhet.

Hedengrens: "Vi tappade hälften över en natt"

– Vi vågar inte förlita oss på de här stöden utan försöker strukturera om så gott det går.

Under pandemin har Hedengrens börjat satsa mer på sin webbshop. Det är inte en helt okomplicerad avvägning för en institution som sätter stort värde på upplevelsen av att handla i en fysisk butik.

– Jag tror ändå att vi kommer att fortsätta utveckla den biten, även efter pandemin. Det ett bra sätt att nå fler, speciellt om man ska kunna tillhandahålla väldigt udda material.

Handlar mer

De största förändringarna under det här året är att många av de äldre kunderna har försvunnit. Det gäller även personer som har arbetsplatser i närheten, och passade på att svänga förbi i anslutning till det.

Men de som väl kommer in i butiken handlar ofta för lite mer, berättar Magnus Pusch.

– Vi är väldigt tacksamma över detta, och vi ska göra vårt yttersta för att försätta existera. Hedengrens är mer än bara ett företag, vi känner ett ansvar att förvalta något som funnas sedan 1897.