På med hjälm, skyddsväst och ridstövlar. Sedan sitter han vant upp på hästryggen för en stärkande ritt. För 17-årige Viktor Björnström från Salem har hästarna vid Stall Kungsgården blivit ett lika stående som uppskattat och välbehövligt inslag i vardagen.

Besöket ingår i hans hästterapi som han ägnar sig regelbundet åt ända sedan hans mamma fick upp ögonen för terapiformen för drygt tio år sedan.

– Under skolterminerna är jag här ungefär en gång i veckan och på höst- och jullovet två till tre gånger i veckan, säger han.

Mår bättre

Viktor Björnström har autism och tycker att besöken i stallet har gjort mycket för både hans kropp och välmående.

– Jag känner mig piggare och klarar fler grejer. Det är viktigt att hålla igång och träffa vännerna här. Jag får bättre balans och mer muskelstyrka.

Den häst han mest tränar med heter Pantheon och favoritsysslan är galopp.

– Det är mjukt och skönt och ger höjd puls, det är bra, säger Viktor Björnström.

Positiva hälsoeffekter

Hos hästarna och på stallbacken får barn och ungdomar med exempelvis neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hjälp att utvecklas och stärkas både fysiskt och mentalt. Deltagarna kommer från Stockholmsområdet.

– Det finns mycket med hästar som är bra för mänsklig hälsa. Dels balans när hästen är i rörelse, men även kommunikation. Hästar är väldigt tydliga och visar känslor, säger Christina Risshytt Collman, marknadsansvarig.

Fysioterapeuten Matilda Uggla är med och tränar ungdomarna, noga anpassat för varje enskild individ.

– Det är deltagare med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som autism, adhd och ADD, men även rörelsenedsättningar, säger hon.

Besöket i stallet kan variera från gång till gång.

– Vi anpassar innehållet och upplägget efter dagsform och behov. Det kan bli ridning en timme eller en kvart. Det är viktigt att hela miljön här är positivt laddad och frikopplad från negativa upplevelser från skola och vård, säger hon.

Forskning

Matilda Uggla märker hur flera av deltagarna öppnar sig när de kommer till stallet, men det finns även tillfällen då ritten och hästkontakten sker i tystnad.

– Vi har flera barn där jag medvetet pratar så lite som möjligt, där vi fokuserar på själva görandet i sig och det ickeverbala samspelet. Hästen underlättar att gemensamt dela en upplevelse och samspela, men där man inte måste ha ett verbalt språk, säger hon. 

Nu har även Ekerö kommun fått upp ögonen för verksamheten och ingått ett samarbete i syfte att stallmiljö och hästar ska bli en öppning för elever som av olika anledningar har hög frånvaro. Det projektet görs i samarbete med bland annat Malmö universitet som bedriver forskning i ämnet.

– Det är lugn miljö för lärande på plats. Uppgifterna med hästarna är meningsfulla och motiverande, säger Christina Risshytt Collman.