Tufft. För många elever har det varit tufft att studera på distans. Foto: Mostphotos

Har varit kämpigt att plugga digitalt

Att plugga hemifrån under pandemin har varit tufft. Det tycker flera av elever på Vall- entuna gymnasium som Mitt i pratat med.

  • Publicerad 15:31, 27 aug 2021

– Det är mycket svårare att koncentrera sig hemma, säger Angelo Suljovic, 20, som just börjat årskurs tre på samhällsprogrammet.

Han är glad att vara tillbaka på gymnasiet där han kan träffa sina kompisar och framför allt få den hjälp han behöver under lektionerna.

Hemma var det lätt att bli distraherad, till exempel om syskonen följde sina lektioner i vardagsrummet eller gick runt.

För klasskamraten Isabelle Dahlin, 18, har det varit enklare.

– Jag är den enda som går i skolan i vår familj så jag blir inte störd. Men det är mycket tråkigare att vara hemma. Det är här man träffar sina vänner.

Men Hugo Filander, 17, som går andra året på ekonomiprogrammet, har haft det kämpigare.

– Det finns så mycket annat att göra. Jag tror absolut att jag lärt mig mindre än om jag hade varit här. De stora uppgifterna, till exempel inlämningar, har varit de svåraste. Det är
ju inte så att man öppnar matteboken om man kan sitta och spela i stället.

Kunskapstapp i gymnasiet

Studier som Skolverket gjort under våren bekräftar elevernas erfarenheter.

Hälften av de kommuner, gymnasieförbund och enskilda huvudmän som svarade på enkäten såg en risk för kunskapstapp under pandemin. I gymnasiet var andelen högre.

De elever som drabbats hårdast är de som redan innan behövde stöd.

Skälen är dels distans-undervisningen, dels att frånvaron både bland lärare och elever ökat eftersom man behövt stanna hemma vid minsta symtom.

Svårare att undervisa under pandemin

En undersökning som Lärarnas riksförbund, LR, gjorde i våras bedömde de lärare som svarade att de inte hunnit med 30 procent av det centrala innehållet i sina kurser och ämnesplaner.

67 procent av lärarna hade haft svårare att lära ut det de skulle under höstterminen 2020 än hösten 2019.